ملت تورک آزربایجان

اصحاب قلم، رسانه‌ها و فعالین حرکت ملی

همان‌گونه که مستحضر هستید، ثبت‌نام کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران به اتمام رسید تا جمهوری اسلامی بتواند نمایشنامه دموکراسی انتخابات دوم اسفند، برای رهسپار کردن تعدادی وکیل الدوله به مجلس را اجرا کند.

در تاریخ حاکمیت جمهوری اسلامی بر کشور چندملیتی ایران به همه ثابت‌شده است، حاکمیت با به سخره گرفتن بنیان‌های دموکراسی و واردکردن اصول غیر دمکراتیک «التزام به اصل ولایت‌فقیه» و «نظارت استصوابی» به قانون اساسی، با ابزار اصلاح‌طلب و اصول‌گرای حکومتی به مهندسی انتخابات پرداخته است.

این مسئله باعث پیدایش پارلمانی حکومتی و مطیع مقام ولی‌فقیه و تحت تأثیر نهادهای نظامی و امنیتی در ایران شده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بجای اینکه آلام و سخنگوی منتخبین خود باشند، به معنای واقعی کلمه «وکیل الدوله‌های» فرمایشی هستند که با حکم حکومتی مجبور به سکوت و تمکین در مقابل خواست هرم قدرت می‌شوند.

متأسفانه در مناطق غیر فارس نشین شرایط بدتر از مناطق مرکزی ایران است. در مناطق غیر فارس نشین که شاهد رشد شعور ملی در بین ملل تحت ستم هستیم، ماده‌ی نانوشته دیگری به نام «التزام به تمامیت ارضی و ممانعت از ایجاد مباحث قومیتی» در پروسه تعیین صلاحیت نامزدهای انتخاباتی قرار داده‌شده و این اصل نانوشته، بهانه‌ای برای رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در هیئت‌های اجرایی، نظارتی و شورای نگهبان می‌شود.

این شیوه اجرایی و نظارتی باعث شده، مکانیسم انتخابات در ایران چندملیتی به نمایش‌نامه دموکراسی کذایی و مانور قدرت حاکمیت تبدیل شود.

در فضای ذکرشده نیروهای دگراندیش و مردمی توان حضور در عرصه سیاسی را نداشته و در پیچ‌وخم خفقان سیاسی و امنیتی مجبور به انزوا می‌شوند و حاکمیت برای داغ کردن تنور انتخابات و تهییج مردم، نیروهای مهندسی‌شده و تحت کنترل خود را وارد گود رقابت انتخاباتی می‌کند.

در مناطق غیر فارس نشین، حاکمیت برای بالا بردن مشارکت از ترفندهای طایفه‌ای و اختلافات اتئتنیکی استفاده کرده و رقابت کنترل‌شده‌ای را در سطح جامعه ایجاد می‌کند و بعد از پایان انتخابات با پروپاگاندای رسانه‌ای در رادیو و تلویزیون، این رقابت‌ها را به‌عنوان «پاسخ دندان‌شکن به امریکا و اسرائیل با حضور مردم در پای صندوق‌های رأی» تبلیغ می‌کند.

ملت تورک آزربایجان

فعالین حرکت ملی

آزربایجان جنوبی به خاطر شرایط خاص و لنگر حاکمیت، در مرکز دقت و وسواس نظام حاکم قرار دارد و رقابت‌های انتخاباتی نه برای رفع تبعیض و بدبختی از ملت آزربایجان، بلکه به‌عنوان مدیریت افکار عمومی جامعه آزربایجانی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

بعد از سرکوب خونین جنبش خلق مسلمان در آزربایجان و کشتار همافرهای پایگاه دوم شکاری و تصفیه پادگان‌های ارتش از هواداران جنبش خلق مسلمان، دستگاه حاکم، نظارت استصوابی برای تعیین صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در آزربایجان را با وسواس دوچندان اجرا کرد و تاکنون هیچ نیروی دگراندیش توان عبور از فیلتر جمهوری اسلامی را نداشته است.

در طول حاکمیت جمهوری اسلامی، جناحین حکومتی (رفرمیست – محافظه‌کار) در آزربایجان با اشکال گوناگون در عرصه انتخابات حضور داشتند. با گسترش و بسط اندیشه و مطالبات ملی در میان اقشار مختلف جامعه آزربایجانی، جناحین حکومتی بالاجبار و در راستای شعله‌ور کردن تنور انتخابات و استفاده ابزاری، برخی مطالبات حقوقی و ملی ترک‌ها را مطرح کردند؛ اما واقعیت غیر انکاری که آزربایجان جنوبی نیز از آن مستثنا نیست، وابستگی همه وکیل الدوله‌های مجلس شورای اسلامی به هرم قدرت و ارگان‌های نظامی-امنیتی می‌باشد و ثابت شده است، این وکیل الدوله‌ها در روزهای حساس و بحرانی سخنگوی نظام هستند تا مدافع حقوق مردم.

اعتراضات آبان ماه و کشتار صدها انسان بی‌گناه در کف خیابان‌ها برای چندمین بار نشان داد که مجلس شورای اسلامی محل تجمع وکیل الدوله‌ها می‌باشد تا سنگر آزادی که ستارخان در انقلاب مشروطیت با خون هزار آزربایجانی آن را برپا ساخت.

لذا در شرایط حاکم انتخاباتی و وضعیت اسفناک اقتصادی که سفره خانواده‌های آزربایجانی هرروز خالی‌تر می‌شود، منابع زیرزمینی و طبیعی آزربایجان تاراج و فرهنگ و مدنیت آن با ابرارهای گوناگون فاشیستی نابود می‌شود و ده‌ها فرزند آزربایجان در بی دادگاه‌های جمهوری اسلامی محاکمه و زندانی‌شده‌اند، حضور در یک نمایش انتخاباتی برای راهی ساختن «وکیل الدوله‌ها» به بهارستان چه ضرورتی دارد؟

درحالی‌که هنوز خون صدها جوان معترض به وضعیت اقتصادی از کف خیابان‌ها پاک نشده و مادران داغ‌دیده در سوگ فرزندان خود هستند حضور در ستادهای انتخاباتی «وکیل الدوله»‌ها خیانت به شعور خودمان نیست؟

آیا درزمانی که جسد حلق‌آویز شده دانشجویان پیدا می‌شود، درحالی‌که اجساد جوانان تورک آزربایجانی که به خاطر کار به مناطق مختلف مهاجرت کرده و در اعتراضات آبان ماه شهید شده‌اند به وطن فرستاده می‌شود و زمانی که خون جوانان تورک قشقایی، جوانان عرب، لر و کُرد در پیراهن نظام حاکم و وکیل الدوله‌های ساختمان بهارستان نمایان است، شرکت در نمایشنامه انتخابات دوم اسفند بی‌حرمتی به مقام والای انسانیت نیست؟

ما به‌عنوان پلتفرم سازمان‌های سیاسی حرکت ملی آزربایجان، با تحلیل فوق مشارکت در نمایش انتخابات برای رهسپار کردن وکیل الدوله‌های جدید به بهارستان که به‌مانند هشتاد سال قبل تابع حکم حکومتی هستند را مردود شمرده و خواهان تحریم انتخابات دوم اسفند جمهوری اسلامی هستیم.

ما بر این باوریم با عدم مشارکت در این انتخابات که هم‌زمان با روز جهانی زبان مادری است، با تبلیغات فراگیر «روز جهانی زبان مادری» و با احترام به خون شهدای اعتراضات آبان ماه، «نه» بزرگی به‌ حاکمیت فاشیستی بگوییم.

اما آنچه باید دقت داشته باشم:

چنانچه گفته شد، حاکمیت با ایجاد رقابت کذایی و پمپاژ رقابت‌های طایفه‌ای و ائتنیکی بازی چندین ساله خود در مناطق مختلف آزربایجان را برای بالا بردن آمار مشارکت مورداستفاده قرار می‌دهد. حاکمیت مرکزی در منطقه غرب آزربایجان و شهرهای تورک نشین ساحلی دریای خزر با واردکردن چهره‌های مسئله‌دار کُرد و تالش که تربیت‌شده نهادهای امنیتی خود نظام هستند با اصطکاک ائتنیکی سبب ایجاد شور کذایی انتخاباتی می‌شود.

ما به‌عنوان سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی مکرراً تأکید کرده‌ایم که ملت تورک آزربایجان با هیچ‌یک از همسایه‌ها و اقلیت‌های قومی ساکن در جغرافیای آزربایجان جنوبی مشکلی ندارد و در فردای آزربایجان آزاد حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در چارچوب دموکراسی، تحت حمایت قانون اساسی آزربایجان است.

حرکت ملی آزربایجان و سازمان‌های فعال در بطن آن در خصوص تمامیت ارضی آزربایجان «وحدت کلام» داشته و هیچ بخش از اراضی آزربایجان مورد مناقشه یا مذاکره نبوده و نخواهد بود، ولی فعالیت سیاسی اقلیت‌های قومی و مذهبی در جغرافیای آزربایجان مورداحترام است.

برآیند ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات پارلمانی دوم اسفند در مناطق غربی آزربایجان حاکی است که طراحان و مهندسان انتخابات در جمهوری اسلامی با واردکردن برخی از چهره‌های آلرژی‌زا اقلیت کُرد ساکن در جغرافیای آزربایجان که مناسبات بسیار عالی با سپاه پاسداران دارند، تلاش دارد بازی تکراری منطقه غرب آزربایجان را جدی‌تر از دوره‌های قبل اجرا کند.

درحالی‌که به‌عنوان پلتفرم سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی، ملت آزربایجان و فعالین حرکت ملی را به «تحریم سراسری و جدی» انتخابات فرامی‌خوانیم، واردکردن برخی چهرهای آلرژی‌زا به گود انتخابات نمایشی دوم اسفند در منطقه غرب آزربایجان را محکوم کرده و از فعالین و احزاب سیاسی کُرد می‌خواهیم با تحلیل درست از ضرورت اتحاد بین ملل غیر فارس برای تعیین سرنوشت ملی، وارد بازی قدیمی جمهوری اسلامی در منطقه غرب آزربایجان نشوند و بدانند که پوشاندن ردای نمایندگی بر تن این افراد که سابقه ارتباطشان با ارگان‌های امنیتی و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی محرز می‌باشد بیشترین ضرر و ضربه را بر اقلیت کِرد ساکن در جغرافیای آزربایجان وارد خواهد کرد. امید است سازمان‌های سیاسی کُرد با احترام به دموکراسی و حسن همزیستی ملت‌ها در سالگرد ۲۱ آذر با تأسی به توافقات «شهید سید جعفر پیشه‌وری» و «شهید قاضی محمد» در «تحریم سراسری» انتخابات نمایشی مجلس یازدهم که هم‌زمان با دوم اسفند «روز جهانی زبان مادری» می‌باشد، شرکت کنند.

به‌عنوان پلتفرم همکاری سیاسی سازمان‌های حرکت ملی آزربایجان، از فعالین حرکت ملی در غرب آزربایجان نیز می‌خواهیم در راستای تحریم انتخابات نمایشی گام برداشته و باتدبیر و درایت همیشگی خود بازی تکراری جمهوری اسلامی در آزربایجان را خنثی و مانع جریان سازی نیروهای آلرژی‌زا در غرب آزربایجان باشند.

پلتفرم همکاری سازمان‌های سیاسی آزربایجان:

جنبش دانشجویی آزربایجان (آذوح)

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان (دیرنیش)

– حزب دموکرات آزربایجان جنوبی (گادپ)

18 آذرماه 1398 شمسی