"ماجرای دیدار رهبر انقلاب با مرحوم ایرج افشار" نکات در خور توجه بسیاری دارد.

در دیداری که گویا به خواست رهبر ایران صورت گرفته است، آیت الله خامنه ای نگرش خاص خود به زبان فارسی و محو کردن دیگر زبانها و فرهنگها را آشکارا بیان داشته است. رهبر ایران در این گفتگوی خود صراحتا اشاره می کند که زبان و ادبیات فارسی مقدس است و باید به هر ترتیبی به تمامی ساکنان ایران آموزش داده شود.

در این گفتگو، کوچکترین اشاره ای به دیگر فرهنگها و زبانهای رایج در ایران اشاره نمی شود و حتی در قسمتی از دیدار، رهبر ایران از اینکه هنوز برخی از ساکنین ایران زبان فارسی را نمی دانند اظهار تاسف می کند.

آذوح شما را به مطالعه ی خلاصه ای از این گفتگو که به روایت "حداد عادل" است، دعوت می نماید.

"به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (khamenei.ir، غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفتاری به اهتمام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نسبت به زبان و ادبیات فارسی پرداخته‌اند.

حدادعادل در این یادداشت آورده است:

- اخیراً در یکی از دیدارها با هیأت دولت، رهبر انقلاب حکیمانه و مهربانانه گفتند: «اگر می‌خواهید بروید سراغ ایران و ایرانی، سراغ زبان و ادبیات فارسی بروید و آن را تحکیم و ترویج کنید

- «ایرانی» از نظر ایشان فردی است که عموماً هم معتقد به خدا و اسلام و پیغمبر و ائمه است و هم علاقمند به زبان و ادبیات فارسی در همه‌ اجزای آن.

- مخصوصاً ایشان تأکید دارند که زبان فارسی باید زبان علم شود. رهبر انقلاب معتقدند علم در ایران باید به زبان فارسی رواج پیدا کند. بر اساس غیرت ملی و عشق و علاقه‌ای که به زبان فارسی دارند و مصلحتی که برای ملک و ملت می‌اندیشند، معتقدند که علم را نباید به زبان انگلیسی در ایران ترویج کرد تا این باور پیش نیاید که زبان فارسی قدرت و قابلیت بیان مفاهیم علمی را ندارد. با احاطه‌ای که به قابلیت‌های زبان فارسی دارند، می‌گویند فرهنگستان باید برای این منظور واژه‌گزینی کند.

- ایشان زبان فارسی را مرکز و محور توجه به ایران می‌دانند.

- اگر بخواهیم فهرستی کوتاه از دغدغه‌ها و اقدامات امروز ایشان در حوزه‌ زبان فارسی ارائه کنیم، چند نکته قابل اشاره است: یکی تذکرات مستمر به صداوسیما و اهتمام به رعایت قواعد زبان فارسی و به‌کارگیری زبان فصیح و معیار امروزی در برنامه‌های صداوسیما و به‌خصوص اخبار است. هم در زمان ریاست‌جمهوری و هم در دوران رهبری، یکی از تذکرهای دائمی ایشان به مدیران صداوسیما، پاسداری از زبان فارسی بوده است. اگر ببینند از صداوسیما خطا و انحرافی در زبان فارسی مشاهده شده یا شنیده شده، حتماً تذکر می‌دهند.

- ایشان انتظار دارند که جامعه و خصوصاً تحصیل‌کرده‌های جوان دانشگاهی و حوزوی به ظرفیت‌های زبان و ادبیات فارسی آگاهی پیدا کنند و بر آن تسلط یابند و از قابلیت‌های این زبان برای اعتلا و توسعه‌ی معنویت در کشور و همچنین برای تقویت فکر و فرهنگ و ترویج علم و انسجام ملت استفاده کنند. ایشان معتقدند باید عسل ایمان اسلامی را در «ظرفِ زبان» بسته‌بندی و توزیع کرد. یعنی بسته‌بندی اندیشه و فرهنگ اسلامی در غالب زبان و ادبیات فارسی باید همه‌ جا باشد.

آذوح