آذوح: شهرستان ورزقان در گذشته و این روزها به خاطر داشتن بسیاری از معادن از جمله معدن مس و طلا همچنین به دلیل وجود بسیاری از منابع تاریخی و طبیعی بکر و زیبا در کنار ظرفیت بالای کشاورزی و دامپروری به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی، گردشگری، کشاورزی و دامپروری کشور مطرح بوده و هست.

به گزارش یول‌پرس،‌ با این وجود هرچند در این شهرستان در سال‌های اخیر و به ویژه بعد از زلزله ۱۳۹۱، اقدامات و تلاش‌ها زیادی برای رشد و توسعه آن صورت گرفته ولی به نظر می‌آید با توجه به این همه ظرفیت  عظیم خدادادی؛ باز هم مردمان این دیار در سرزمین طلای سرخ ایران با کمترین امکانات زیرساختی، رفاهی و خدماتی با فقر و محرومیت روزگار سپری می‌کنند.

ورزقان و زخم کهنه ای؛ به نام محرومیت

از دید بسیاری از کارشناسان مسائل شهری، اقتصادی، جامعه‌شناسان و به خصوص شهروندان این خطه؛ مهمترین عامل توسعه نیافتن شهرستان ورزقان را در سال‌های اخیر می‌توان به سوءمدیریت و انتخاب مدیران ضعیف، کم‌توجهی برخی مدیران و مسؤولان به نقاط قوت و ضعف این شهرستان، کمبود فضاهای آموزشی، ورزشی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی، آب شرب، بیکاری، اشتغال، نبود جاده دسترسی مناسب به مرکز استان، استاندارد نبودن جاده‌های ارتباطی، ضعف زیرساختی مخابرات و اینترنتی، نبود زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری، وضعیت اقتصادی نامناسب، نداشتن کار مناسب و درآمد کافی، مهاجرت و … دانست.

سرزمین طلای سرخ ایران را دریابید

در کنار موارد بیان شده، آنچه در این راستا اهمیت دارد این است که شهرستان ورزقان به خاطر ویژگی‌های خاص اکوتوریسم، شرایط خاص اکولوژیک و توپوگرافی منطقه‌اش و به ویژه به علت قرار گرفتن در یک منطقه معدن‌خیز با ارزش؛ این خطه را از نظر سوق‌الجیشی و اقتصادی به مهمترین و غنی‌ترین منطقه در جهان تبدیل کرده است.

ورزقان؛ سرزمین محروم و فراموش شده

نکته مهمتر دیگر اینکه هر چند در سال‌های اخیر و این روزها و به خصوص بعد از زلزله ۱۳۹۱، گام‌های رو به جلو برای توسعه این شهرستان برداشته شده است ولی با این روند، اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف در این منطقه به نظر می‌رسد شایسته قشر محروم این شهرستان‌ها نباشد و این روزها ساکنان این مناطق همچنان به دنبال توسعه همه‌جانبه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و به خصوص اتمام زیرساخت‌های شهری و روستایی خویش هستند.

واقعیت این است که برای رسیدن به این حقیقت که چقدر زیرساخت‌ها، مسائل و مشکلات شهروندان این شهرستان در حوزه‌های مختلف عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی، اشتغال و … حل شده، فقط کافی است مسؤولان و متولیان امر سری به این مناطق بزنند و با مردم و اهالی این منطقه درد دلی داشته باشند.

ورزقان سرزمین؛ فراتر از انتظار

به هر حال آنچه در این خصوص مهم است و ساکنان این خطه هم در این راستا بر آن پافشاری می‌کنند، توجه مسؤولان و متولیان امر به حل مشکلات اقتصادی، رفاهی و معیشتی آنهاست که به عقیده اهالی و شهروندان این منطقه این مسائل از دید برخی مسؤولان در حاشیه قرار گرفته است.

نکته قابل تامل دیگر اینکه، با وجود این همه اما و اگرهایی که در زمینه‌ توسعه و رشد این منطقه در چند دهه اخیر و در حال حاضر مطرح شده و یا می‌شود، اما به نظر می‌آید برخی مسؤولان و مدیران مهم‌ترین اولویت‌های عمرانی، صنعتی، کشاورزی، گردشگری و زیربنایی این شهرستان را فراموش کرده‌اند.

بر همین اساس، یکی از آرزوهای دیرینه‌ هر شهروند ورزقانی و روستایی این شهرستان، آبادانی و توسعه این منطقه بوده و هست، حال پرسش مهمی که در این خصوص مطرح است اینکه، دست‌اندرکاران، مسؤولان و متولیان اجرایی استان چرا به عظمت و ظرفیت‌های این شهرستان کم‌توجهی می‌کنند؟

از طرف دیگر چرا برای به ثمر رسیدن برخی از طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در این شهرستان، امروز و فردا می‌کنند؟!