آذوح: فعالین ملی آزربایجان با همکاری فعالین اجتماعی ترکیه همزمان با ۳۰ آگوست عید “ظفر” ترکیه در اقدامی سلسله وار کتاب نطق آتاتورک رهبر فقید جمهوری کبیر ترکیه را در بین نوجوانان و کودکان آزربایجان جنوبی پخش کرده‌اند.

پلتفرم همکاری سازمان‌های سیاسی آزربایجان [جنوبی] متشکل از سه سازمان آزربایجان با همکاری فعالین اجتماعی در ترکیه با درک ضرورت حفظ پل‌های ارتباطی فرهنگی و تاریخی و زبانی بین ترکیه و آزربایجان جنوبی اقدام به توزیع کتاب نطق آتاتورک در شهرهای آزربایجان جنوبی کرد.

علی‌رغم تمامی موانع سیاسی در ارتباط و نزدیکی ملت تورک در آزربایجان جنوبی و ترکیه وظیفه فعالین ملی در دو سرزمین همکاری برای ایجاد اراده جمعی و روح یکپارچه با تولید محتوای فرهنگی و تاریخی مشترک است.

فعالین ملی تلاش می‌کنند با انتشار کتب به زبان تورکی ترکیه در آزربایجان جنوبی در ایجاد و استحکام پل‌های ارتباطی فرهنگی دو سرزمین تورک کمک کنند.

کتاب‌های توزیع شده در شهرهای آزربایجان جنوبی با نوشته “یاشاسین آزربایجان، یاشاسین تورکیه، قاراباغ آزربایجان‌دیر” مزین شده است.

توزیع این کتاب‌ها در آزربایجان جنوبی با هدف معرفی موضوع تور دوچرخه سواری یک دانشجوی ساکن ترکیه از آزربایجان جنوبی به نام «علی حمزه‌زاده» صورت گرفته است. این دانشجوی آزربایجانی به مناسبت آزادسازی قاراباغ از اشغال ارمنستان، تور دوچرخه سواری از آنتالیا به مقصد باکو پایتخت آزربایجان شمالی را شروع کرده بود.

این اقدام دانشجوی آزربایجانی ساکن ترکیه به مناسبت آزادسازی قاراباغ و همچنین با هدف شناساندن آزربایجان جنوبی و تهیه کتاب‌های تورکی برای کودکان آزربایجان جنوبی که از حق تحصیل به زبان مادری خود محروم شده‌اند انجام گرفته است.

بنا به آنچه که حمزه‌زاده در صفحه اینستاگرامی این پروژه نوشته است، وی پس از طی مسافت بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر که یک ماه به طول انجامیده است، به مرز گرجستان رسیده که پلیس گمرک گرجستان بدون هیچگونه دلیل موجه مانع از ورود وی به کشور گرجستان شده است. وی همچنین نوشته است که پس از این جریان تصمیم داشته که از طریق هواپیما وارد خاک آزربایجان شمالی شده و تور دوچرخه‌سواری خود را از آنجا ادامه دهد اما با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در آزربایجان [شمالی] این کشور اجازه ورود به اتباع خارجی را نمی‌دهد و وی پس از مکاتبه با مراجع صالح منتظر پاسخ نهایی در خصوص این امر است.

این دومین بار است که در طی ماه‌های گذشته فعالین ملی آزربایجان با همکاری فعالین اجتماعی ترکیه اقدام به ارسال و توزیع کتاب نطق آتاتورک در شهرهای آزربایجان جنوبی کرده‌اند.

https://t.me/AZOH_qrupu/6006