در چند روز گذشته بار دیگر گلوله‌های نظام ارتجاعی فاشیستی جمهوری اسلامی ایران، در سراوان جان تعدادی از فرزندان بلوچ را گرفت. همه می‌دانیم که در جمهوری اسلامی ایران حذف فیزیکی منتقدین و مخالفین، قتل و اعدام معترضین با اتهامات واهی، پایه حکومت مداری نظام ولایت فقیه را تشکیل داده است. بنابراین جان، مال، حقوق شهروندی در ایران تماما زیر چکمه‌های نظام فاشیستی اسلامی ولایت فقیه قرار گرفته و کسی پاسخگوی این سرکوب‌ها نیست، خصوصا اگر این جنایات و سرکوب‌ها در مناطق دور از مرکز و در بین ملل غیر فارس و اقلیت‌های مذهبی باشد شدت برخورد قهرآمیز دو چندان می‌شود و افرادی مانند «استاندار مزدور بلوچستان» قتل عمدی انسان‌هایی که گرفتار فقر و تبعیض سیستماتیک نژادی و اقتصادی هستند به راحتی ادعا می‌کند که: «رسانه‌های بیگانه چنین وانمود می‌کنند در سراوان قتل عام رخ داده است، در سراوان فقط سه نفر کشته شده است

برخورد اینچنینی مقامات نظام فاشیستی اسلامی ایران را در سرکوب اعتراضات مختلف مردمی، اعدام‌های دسته جمعی، اختلاس‌های نجومی، هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری، منجلاب کرونا، کشتار عرب‌های الاحواز و حالا کشتار بلوچ‌های سراوان «شستون» را بارها و بارها دیده و شنیده ایم.

اما چاره چیست؟

در ایران همه ملل غیر فارس اعم از ترک، عرب، بلوچ، ترکمن، قشقایی، کرد و… هر کدام با شیوه خاصی در دستگاه عریض و طویل فاشیسم و نژاد پرستی و تبعیض‌ها در حال نابودی هستند. اگر امروز ملت بلوچ در فقر کامل و سرکوب نژادی و مذهبی قرار گرفته و فرزندانش به‌صورت دسته جمعی اعدام و یا مانند حادثه سراوان«شستون» کشته می‌شوند همه ماحصل سرکوب‌ها تبعیض‌های پهلویسم و خمینیسم می‌باشد که قتل و اعدام مخالفین و معترضین را محابا کرده است.

ما به‌عنوان پلاتفرم همکاری سازمانهای سیاسی آزربایجان ضمن همدردی با خانواده جان باختگان کشتار معترضین بلوچ در سراوان، مقاومت و جسارت معترضین بلوچ در مقابل نیروهای سرکوب را شکستن تابوهای سیستم استعماری جمهوری اسلامی می‌دانیم.

ما باور داریم که نظام فاشیستی اسلامی ایران در نتیجه بحران‌های اجتماعی، اقتصادی، فقر و بیکاری و گرانی فلاکت بار با خروش طبقه و جوامع تحت فشار قرار خواهد گرفت و مناطقی مانند آزربایجان، الاحواز، کردستان و بلوچستان به علت شدت فقر و تبعیض نژادی و مذهبی در صف اول این اعتراضات قرار خواهند گرفت تا سرنوشت سیاسی-ملی خود را تعیین کنند؛ زیرا قریب به صد سال هست که گرفتار سیستم تمرکزگرا و ناعادلانه قرار گرفته‌اند. بنابراین حمایت از جنبش اعتراضی ملت بلوچ را در راستای اتحاد ملل تحت ستم ملی در ایران بسیار با اهمیت ارزیابی و با محکومیت کشتار و سرکوب خونین رژیم مرکزی ایران و سپاه پاسداران در سراوان و دیگر نقاط بلوچستان، حمایت و همبستگی کامل خود را از جنبش ملی بلوچ اعلام می‌داریم.

پلاتفرم همکاری سازمانهای سیاسی آزربایجان (آذوح - دیرینش - گآدپ)

هفتم اسفندماه ۱۳۹۹