آذوح: جمعه 23 آذرماه مراسم یادبود 73مین سالروز تاسیس حکومت ملی آزربایجان جنوبی در سال 1324 در دانشگاه «حاج بایرام ولی» آنکارا برگزار گردید.

۲۳ آذر مصادف با ۱۴ دسامبر، مراسم هفتاد و سومین سالروز «۲۱ آذر» و یا سالروز تاسیس حکومت ملی آزربایجان جنوبی که از آن با عنوان «روز دولتمداری ملی آزربایجان جنوبی (گونئی آزربایجان میلی دؤولتچیلیک گونو)» یاد می شود، در دانشگاه «حاج بایرام ولی» آنکارا برگزار شد.

این مراسم به ابتکار «انستیتوی تحقیقاتی تبریز»، «انجمن مدنیت، فرهنگ و بیداری اجتماعی خزر» و «پلاتفورم تورکان ایران» و با میزبانی «گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه حاج بایرام ولی» مشتمل بر دو بخش پانل و کنسرت برگزار شد.

مراسم در ابتدا با یک دقیقه سکوت به احترام شهدای ترکیه، آزربایجان و جهان ترک و با «سرود ملی ترکیه» و «سرود حکومت ملی آزربایجان» آغاز شده و با سخنرانی‌های افتتاح و خوش آمدگویی «رئیس گروه تاریخ دانشگاه حاج بایرام ولی» «پروفسور دکتر کونور آلپ ارجیلاسون» و «مدیر انجمن خزر» آقای «مجید آراز» ادامه یافت.

سپس مراسم با سخنرانی های بخش پانل ادامه یافت. در بخش پانل که توسط «پروفسور دکتر احمد بیجان ارجیلاسون» مدیریت می شد از ترکیه «پروفسور دکتر حیدر چاکماک» و «پروفسور دکتر عبداله گون دوغدو» و از آزربایجان جنوبی فعالین ملی آقایان «امیر مردانی» و «فریدون پرویز نیا» و از آزربایجان شمالی وزیر و نماینده مجلس سابق آقای «صابر رستم خانلی» به سخنرانی پرداختند.

در پایان بخش پانل تقدرنامه هایی از سوی مدیر پانل به سخنرانان اهدا شد.

قابل ذکر است در این مراسم برخی از فعالین ملی آزربایجان جنوبی ساکن اروپا نیز شرکت داشتند.

برای دیدن سخنرانی سخنگوی تشکل آذوح، آقای امیر مردانی، می توانید از لینکهای زیر استفاده نمایید:

https://youtu.be/zlXOf__5DVs

https://www.facebook.com/AZOHqrupu/videos/296535674329182/

همچنین برای مشاهده ی فیلم کامل این مراسم می توانید از لینک زیر استفاده نمایید:

https://www.youtube.com/watch?v=9KyW9Q2M3wA

در ادامه برنامه و در بخش کنسرت ابتدا هنرمند آزربایجان جنوبی آقای «رامین ماراغالی» قطعاتی از موسیقی ملی آزربایجان را به صورت سولو اجرا کردند. سپس مراسم با اجرای دیگر هنرمند آزربایجان جنوبی «جاوید تبریزلی» و گروه رقص آزربایجانی «خزر» ادامه یافت.

بخش کنسرت مراسم نیز با اهدا پلاکتهای تشکر به هنرمندان پایان یافت.

آذوح