آذوح: همچنان که پیش از این نیز اطلاع رسانی گردید، روز جمعه ۲۴ آذرماه فعالین ملی آزربایجان در تبریز طی مراسمی ۷۲-مین سالگرد تاسیس حکومت ملی آزربایجان را گرامی داشتند.

این مراسم با مارش ستارخان و ایستادن حاضرین در مراسم آغاز گردید.

به گزارش آذوح اولین سخنران برنامه آقای دکتر کیانی با اشاره به اینکه دشمنان آزربایجان می‌خواهند حکومت ملی آزربایجان را وابسته به دولت‌های بیگانه نشان دهند اضافه کرد که حرکت ۲۱ آذر یک حرکت مردمی بوده که در اثر تبعیض‌ها و نابرابری‌های به وجود آمده علیه تورک‌های آزربایجان توسط دولت مرکزی ایران به میان آمد.

حجت مختارزاده دیگر فعال آزربایجانی در خصوص فعالیت‌های دولت خودمختار آزربایجان در رابطه با موضوع ورزش و ایجاد بستر برای ورزش جوانان از جمله بانوان به سخنرانی پرداخت.

آقای وصالی دیگر سخنران این مراسم نیز در رابطه با مسائل روزنامه‌نگاری در دوره حکومت ملی آزربایجان به ایراد سخنرانی پرداخت و همچنین قطعه شعر سروده خود را با موضوع ۲۱ آذر و حکومت ملی آزربایجان در جمع حاضرین خواند.

محمد محمودی دیگر سخنران این مراسم در سخنان خود به برخورد دوگانه ی مسئولان حکومتی و اپوزیسیون فارس در مواجهه با حکومت ملی آذربایجان و فعالیتهای شهید پیشه وری و حکومت میرزا کوچک خان جنگلی پرداخت.

آقای زوار دیگر سخنران این مراسم نیز با اشاره به اینکه هیچ حرکت سیاسی در دنیا بدون لابی‌گری و حمایت دیگر دول قدرتمند امکان پذیر نبوده است گفت امروز نیز حرکت ملی آزربایجان باید در مسائل ارتباطات و لابی‌گری با سایر دولت‌های قدرتمند جهان فعال‌تر عمل کند. وی همچنین در ابتدای سخنان خود برای احترام به زندانیان سیاسی آزربایجان، حاضرین در مراسم را به یک دقیقه سکوت و قیام دعوت کرد.

به گزارش آذوح خانم انتخابی از فعالین حرکت ملی آزربایجان با اشاره بر برآورده شدن بسیاری از حقوق زنان در حکومت ملی آذربایجان که بعد از سال‌ها نه در جمهوری اسلامی ایران و نه رژیم پهلوی نمونه‌های آن دیده نمی‌شود بر لزوم مطالعه و تحقیق در خصوص دلایل موفقیت و شکست حکومت ملی و آمادگی برای آینده تاکید کرد.

آقای حسن ارک نیز با اشاره فلسفه و ماهیت حکومت ملی آذربایجان بیان داشت که حرکت ملی بایستی ادامه دهنده ی راه و روش شهید پیشه وری و حکومت ملی باشد.

در پایان مراسم استاد حسن دمیرچی پشت تریبون رفته و با خواندن یکی از ترانه‌های ماندگار دوران حکومت ملی آزربایجان سخنرانی‌‌ها پایان یافت. ایشان همراه با بیان خاطراتی از دوران حکومت ملی آذربایجان اظهار داشت که "شاید یکی از خوشبختترین افراد در این جمع من باشم زیرا افتخار داشته ام که یک سال حکومت ملی را به چشم دیده و لذت زندگی در وطن آزاد را تجربه نمایم"

در میان هر سخنرانی برنامه‌‌های موسیقی و شعرخوانی و رقص توسط کودکان به اجرا درآمد که مورد توجه حاضرین در مراسم قرار گرفت.

همچنین در مراسم گروه موسیقی حاضر، قطعاتی از سرودهای زینب پاشا و دیگر سرودهای ملی دوران حکومت ملی آزربایجان را اجرا کرده و با اجرا و همخوانی مارش ملی مراسم بزرگداشت سالگرد حکومت ملی آزربایجان در تبریز به پایان رسید.

پایان بخش این مراسم توزیع چند عنوان کتاب در میان حاضرین بود.

برای دیدن گوشه هایی از این مراسم (حدود 20 دقیقه) از لینکهای زیر استفاده نمایید:

https://youtu.be/9a0EOS_hYtM

https://www.facebook.com/AZOHqrupu/videos/1458676110852972/

آذوح