پس از مدت‌ها سکوت و خاموشی بالاخره آقای رضا پهلوی در خصوص حقوق اتنیکی شهروندان ایران لب به سخن گشود و برنامه‌ی خود وهمکارانش را برای تقویت همبستگی و رفع هرگونه تبعیض قومی در ایران آینده را اعلام نمود.

آقای رضا پهلوی طی یک پیام تصویری، ضمن انتقاد از سردمداران جمهوری اسلامی به دلیل ایجاد اختلاف میان ترک و فارس، به بیان سیاست‌های دادگسترانه پدر و پدر بزرگ خود پرداخت و اظهار داشت که در دوران حاکمیت باشکوه پهلوی هیچ اختلافی میان ترک و فارس وجود نداشت. چرا که مرحوم پدر و پدر بزرگشان بطور کلی منکر وجود ترک در ایران بودند. بنابراین اگر اختلافی هم وجود داشته، میان آریایی اصیل و آریایی اصیل‌تر بوده است.

آقای پهلوی همچنین برای روشن‌تر شدن اوضاع عادلانه اتنیکی در دوران دو پهلوی سابق، نمونه‌ی بسیار قانع‌کننده‌ای مطرح نمود. وی اظهار داشت که در دوران پدرم چنان برابری و همبستگی میان اقوام وجود داشت که خوزستانی‌ها و شمالی‌ها هم می‌توانستند در تیم ملی بازی کنند. وی همچنین وعده داد که در صورت بدست گرفتن قدرت، نه تنها از همه جای ایران می‌توانند در تیم ملی بازی کنند، حتی شاید فراتر رفته و بتوانند در تیم ملی سایر کشورها هم بازی کنند.

آقای رضا پهلوی ضمن اشاره به اینکه پدربزرگشان مازنی و مادر ِ مادرشان گیلک بودند، اظهار داشتند که نصف خونی که در رگهایشان جاری است، آذری است. پس بنابراین همانطوری که من در درون خود اختلافی با خودم ندارم، مردم ایران نیز نباید اختلافی داشته باشند.

لازم به ذکر است که پیام اخیر آقای رضا پهلوی موجی از شعف و شادی و امید در میان تجزیه‌طلبان و پان‌ترکیست‌ها ایجاد نموده است. با اینحال عده‌ای از پان‌ترکیست‌ها از آقای پهلوی درخواست کرده‌اند که برای اطمینان خاطر و رفع هرگونه سوءتفاهم قول دهد که در صورت جلوس بر تخت سلطنت، مجددا علی دایی را به عنوان کاپیتان تیم ملی انتخاب کند. چرا که ترک‌ها نیمی از جمعیت ایران را تشکیل داده و هزار سال بر این مملکت حکمرانی کرده‌اند، بنابراین این حق ترک‌هاست که کاپیتانی تیم ملی را بر عهده داشته باشند.

با توجه به اظهارات روشنگرایانه‌ی آقای پهلوی انتظار می‌رود که در روزهای آینده ترک وفارس و عرب و بلوچ وکرد و گیلک دست به دست هم تمرینات فوتبال را آغاز کنند.

محمدرضا هیئت