نجف رنجبر، پسر قلینج، در سال 1970م./ 1349 هـ.ش. در شهرستان پارس آباد آذربایجان جنوبی زاده شد. در حوادث روز شنبه 20 ژانویه 1990 م. / 30 دی 1367 هـ.ش./ 22 جمادی الثانی 1440 هـ.ق. که در تاریخ آذربایجان به «قارا شنبه» (شنبه سیاه) و «قارا ژانوار» (ژانویه سیاه) معروف است، ارتش جنایتکاران شوروی پیشین (روسیه) علیه انسانهای بی دفاع و بی سلاح تورک آزربایجان در شهر باکو با تانک و توپ و سلاحهای پیشرفته عملیات نظامی آغاز کرد. با وقوع فاجعه 137 نفر شهید شدند؛ 744 نفر نیز به شدت مجروح شدند؛ 841 نفر نیز به صورت غیرقانونی تحت نظر قرار گرفتند و در خلال آن 200 خانه اموال غیرمنقول خصوصی و دولتی توسط ارتش نژادپرست و ضد تورک و ضد آزربایجان روس به غارت رفتند. نجف رنجبر در همان دوران، به آزربایجان شمالی مهاجرت کرد و در سال 1994 م. / 1373 هـ.ش. در آفرینش و تشکیل «جاماح» (جنوبی آذربایجان میللی آزادلیق حرکاتی) نقش بزرگ و پررنگی داشت.

در سال 1996م. / 1375 هـ.ش. در زمانی که بر اثر فعالیتهای بی امان فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی شهید محمدتقی زهتابی و مخصوصا فعالیتهای سیاسی و اجتماعی دکتر محمود علی چهرگانی، موجهای حرکت ملی در آزربایجان جنوبی (جنوب آزربایجان بزرگ تحت اشغال و استعمار ایران جعلی و فاشیسم راسیست فارس) قدرتمند شدند، با قرار شورای سیاسی تشکیلات جاماح، نجف رنجبر برای تأسیس کمیتۀ جاماح در شهر پارس آباد به آذربایجان جنوبی و شهر پارس آباد فرستاده شد؛ اما به محض ورود به ایران و تنها بعد از «چند روز» فعالیت جدی در پارس آباد، نجف رنجبر در عملیاتی سری توسط مأموران وزارت اطلاعات ایران دستگیر و بلافاصله به تهران فرستاده شد. در تهران و در بخش زیرزمینی زندان «اوین» که متعلق به وزارت اطلاعات رژیم جنایتکار و ضد بشر جمهوری اسلامی ایران است و در زیر کوههای «سعادت آباد» تهران، واقع است، نجف رنجیر، فرزند رشید ملت تورک آزربایجان، به مدت 2 ماه در زیر وحشتناکترین شکنجه های قرون وسطایی دنیا مقاومت کرد و در نهایت بعد از 2 ماه مقاومت جانانه، در حالی که بیش از 26 سال نداشت، جان شیرین خود را در راه عشق به آزادی و استقلال سرزمین مادری اش آذربایجان قربانی داد. نجف با فدا کردن جانش عشق به آزربایجان را به اثبات رساند و با قیمت خونش به فاشیسم راسیست ضد تورک، ضد آزربایجان و ضد بشر فارس ایران و حامیان ضد تورک و ضد آزربایجان داخلی و خارجی اش نشان داد که فرزندان قهرمان آزربایجان از جان خود می گذرند و خواهندگذشت، اما سرزمین اسیرشان را یک روز مطلقاً آزاد خواهند کرد.

نجف رنجبر و نجف رنجبرها نمرده اند و تا زمانی که آذربایجان جنوبی از چنگ اشغال و استعمار فاشیسم راسیست ضد بشر فارس ایران آزاد شده و به آزربایجان شمالی بپیوندد و آزربایجان بزرگ واحد و مستقل آفریده شود، فرزندان رشید ملت تورک آزربایجان به این راه پر از شرف و افتخار ادامه خواهندداد.

یاد نخستین شهید راه آزادی و استقلال آذربایجان جنوبی از اشغال و استعمار فاشیسم راسیست فارس گرامی باد!

نجف رنجبر- جاماحین ایلک شهیدی

   نجف قيلينج اوغلو رنجبر ۱۹۷۰-جی ايلده جنوبی آذربايجانين پارس آباد شهرينده آنادان اولموشدور. ۱۹۹۰-جی ايل يانوار حاديثه لری زامانی شيمالی آذربايجانا موهاجيرت ائتميش، ۱۹۹۴-جو ايلده جاماحين تشکيلاتلانماسيندا بؤيوک رولو اولموشدور.

۱۹۹۶-جی ايلده ميللی حرکاتيميزين دالغالاری جنوبدا گوجلندييی زامان، جاماح سياسی شوراسی و رهبرلييينين قراری اساسيندا نجف رنجبر تشکيلاتين پارس آباد شهر کوميته سينی ياراتماق اوچون جنوبا گؤنده ريلميشدير. اورادا بير نئچه گونلوک جيددی فعالييتدن سونرا، ايران تهلوکه سيزليک خيدمتينين (اطلاعات) يئرلی عمليات قروپو واسيطه سی ايله توتولموش و در حال تهرانا گؤنده ريلميشدير. دونيانين ان قورخونج ايشکنجه و حبس خانالاريندان بيری اولان «ائوين» زيندانيندا ايکی آيا ياخين ان آغير و اورتا عصرلره خاص ايشکنجه لر آلتيندا قالميش و نهايت آذربايجانا اولان سئوگيسينی اؤز جانينی قوربان وئرمکله بير داها ثبوت ائتميشدير. نجف قانينين قيمتی ايله فارس شووينيزمينه گؤستردی کی، آذربايجانين قهرمان اوغوللاری اؤز جانيندان کئچه جک، آمما اسارتده اولان تورپاغينی بير گون موطلق آزاد ائده جک.

ائوين آدينا يئرآلتی حبس خانا اطلاعاتين نزدينده اولاراق، تهرانين شيمالينداکی سعادت آباد داغلارينين آلتيندا يئرله شير.

نجف اؤلمه ييب. واحيد، موستقيل و دئموکراتيک آذربايجان دؤولتينين ياراديلاجاغی گونه قدر اونون شرفلی يولو داوام ائده جک!

ميللی آزادليق يولوموزون ايلک شهيدينه عشق اولسون!

منبع:

https://www.guneyazerbaycan.com/ereb/rencber.php