این روزها پیر حرکت ملی آزربایجان در بستر بیماری است. عزیز پورولی که نزدیک بیست سال است نام او با اتفاقات حرکت ملی آزربایجان گره خورده است برای هر فعال ملی نامی آشنا است.

کمتر مناسبتی درباره آزربایجان است که این فعال ملی آزربایجانی حضور نداشته باشد. کمتر سالی است که ایشان بوی دیوارهای زندان تبریز و دیگر زندانهای آزربایجان را نچشیده باشد. کمتر مامور اطلاعاتی رژیم ایران است که او را بازجویی نکرده باشد.

وقتی که هنوز کمتر کسی از فاجعه دریاچه اورمو باخبر بود ایشان با تجمعی کوچک کنار این دریاچه سخنرانی تاریخی کرد تا در راستای روشنگری مردم آزربایجان در قبال این فاجعه قدمی برداشته باشد.

او با اینکه ساکن شهر تبریز است اما همیشه قلبش برای وجب به وجب آزربایجان تپیده است. برای او خاک پای هر انسان تورک وطنی است که بایستی برایش مبارزه کند.

عزیز پور ولی در بین تمام دیدگاه سیاسی و فکری برای خود ارزشی دارد. او با اینکه منسوب به جریان فکری سیاسی شاخه ای از حرکت ملی آزربایجان است اما همیشه با دیدی منصفانه به مسائل کل آزربایجان نگاه کرده و سعی اش بر این بوده است تا یکپارچگی حرکت ملی را حفظ کند.

این پیر حرکت ملی آزربایجان چهره واقعی انسان تورک در آزربایجان جنوبی و حرکت ملی است.

او بجای مال اندوزی به مبارزه ای ادامه داد که اعتقادی راسخ به آن دارد. عزیز پور ولی ارزشی است که به ما زیبا زندگی کردن را می آموزد.

امید سلامتی و طول عمر برای ایشان همیشه با ما باشد.