دیگر آش نژادپرستی و شونیسم فارس به قدری شور شده است که داد سران کشورهای منطقه را نیز در آورده است.

گرچه کشورهای عربی سالهاست که متوجه این معضل شده اند ،ولی اینبار رئیس جمهور تورکیه است که به این نژادپرستی فارسی دارد اعتراض می کند و از وجود دهها میلیون تورک آزربایجانی که بدون هیچ حقوق ملی دارای شرایط اسفباری در ایران هستند خبر می دهد.

دهه ها سکوت دولت تورکیه در مقابل وضعیت تورک های آزربایجان در حال شکسته شدن است. چرا که تورکیه نمی تواند به عنوان یک قدرت منطقه ای و کشور تورک چشم خود را بر وقایع پیرامونی خود ببندد. از سویی دیگر فعالیت بیش از دو دهه ای حرکت ملی آزربایجان به عنوان مدافع ملت تورک آزربایجان ،که فعلا اسیر چنگال استعمار و استبداد فارسی-ایرانی هستند ،توانسته است صدای مظلومیت ملت تورک آزربایجان را، حداقل به گوش مسولان بزرگترین کشور تورک جهان برساند و آنان را با حقایق موجود تا حدودی آشنا سازد. بایکوت خبری این سخنان رئیس جمهور تورکیه و یا بی اهمیت نشان دادن این سخنان توسط رسانه های فارس گرا و شونیستی آنهم از رسانه های مخالف نظام گرفته تا موافقان نظام نشان از دستپاچگی شونیسم فارس دارد. شونیسم فارس هیچگاه تصور نمی کرده است که تورکیه چنین آشکارا به این موضوع اذعان نماید. آنها همواره تلاش داشتند تا این رفتار نژادپرستانه خود را پنهان سازند و آن را پشت نقاب اسلامگرایی و فرقه گرایی مذهبی مخفی نمایند .ولی جهان امروز جهانی است که هیچ فریادی پشت در شکنجه گاههایش پنهان نمی ماند.

با هر دلیل و نیتی که رئیس جمهور تورکیه این سخنان را بر زبان آورده باشد، نتیجه و نشان دهنده موفقیت حرکت ملی آزربایجان است. بنابراین فعالان ملی آزربایجان نیز باید بیشتر از گذشته نسبت به تاثیرگذاری اقدامات خود باور داشته باشند و نسبت به اهداف خود باور و پافشاری نمایند.اختلافات کودکانه و بی بنیاد و ضعف در عدم تشخیص شرایط موجود و عدم وقوف نسبت به اهمیت موضوع از جمله مواردی است که می تواند تمامی تلاش ها و فداکاریهای دو دهه و نیم گذشته را خنثی و بی اعتبار سازد.

بنابراین باید با عزمی راسختر و انگیزه ای بیشتر در کنار نگاه استراتژیک ،بر فعالیتهایمان افزوده و از هر گونه انحراف و حاشیه گرایی و حاشیه سازی جلوگیری نماییم.

پیروزی نهایی از آنچه که تصور می کنیم به ما نزدیکتر است.

 1358456462 vayfdyvlafed