آذوح: فعال حرکت ملی آزربایجان، محمد عینی ساکن رشت که دارای فعالیت‌های فرهنگی-مدنی و دانشجویی بوده، در تاریخ دوم بهمن ماه سال ۱۴۰۰طی مطلبی دال بر احضار تلفنی به اداره اطلاعات شهر رشت در اینستاگرام‌ خود منتشر کرد.

با در نظر گرفتن غیر قانونی بودن احضار تلفنی از سوی ارگان‌های امنیتی، آقای عینی به اداره مذکور مراجعه کرده و پس از دو روز بی خبری در روز چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰ با تماس خیلی کوتاه، خبر بازداشتش را به خانواده خود اعلام کرد.

محمد عینی از تاریخ فوق‌الذکر تا کنون‌ در زندان رشت به صورت بلاتکلیف به سر می‌برد، و خانواده ایشان طی مراجعات مکرر و ارائه وثیقه تا کنون نتوانسته‌اند از مقامات قضایی جوابی دریافت کنند و نیز گفتنی است که خانواده ایشان به خاطر فشارهای شدید هیچگونه اطلاعی از وضیعت ایشان در مورد چگونگی روال پرونده و اتهامات وارده بروز نمی‌دهند و افکار عمومی در مورد وضیعت و نحوه رسیدگی پرونده ایشان در بی خبری محض قرار دارند.

محمد عینی فعال حرکت ملی آزربایجان که در زمینه‌های فرهنگی-مدنی و از هواداران تیم تیراختور آزربایجان است که پیشتر نیز سابقه بارها احضار، تهدید و بازداشت را کارنامه فعالیتی خود دارد که از این میان می‌توان به قضایای‌ جنگ آزادسازی‌ قاراباغ اشاره‌ کرد‌، که تمامی فعالین آزربایجانی در حمایت از ارتش و دولت مظفر جمهوری آزربایجان اعتراض خود را نسبت‌ به ارسال تجهیزات نظامی توسط دولت ایران به ارامنه اشغال‌گر اعلام می‌کردند.

محمد عینی نیز در راستای اعلام اعتراض خود، به همراه سه تن دیگر از فعالین حرکت ملی آزربایجان ساکن شهر رشت به نام‌های ودود اسدی، وحید بیگ‌زاده و ابراهیم‌ گنجی بازداشت گردید.