آذوح: روزبه پیری فعال ملی آذربایجانی ساکن تبریز امروز ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شد.

یاشار پیری برادر این فعال آذربایجانی در صحفه اینستاگرامی شخصی خویش اطلاع داده است که حکم ۶ سال زندان برادر وی در دادگاه تجدیدنظر به ۳ سال و ۸ ماه تغییر یافته است و احتمال می رود بازداشت وی مرتبط با صدور حکم قطعی حبس تعزیری وی در دادگاه تجدید نظر باشد.

این فعال آذربایجانی در دادگاه به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه های مخالف نظام مجموعا به ۶ سال حبس تعزیزی محکوم شده بود نهایتا طی روزهای اخیر این حکم در دادنامه ابلاغی به اصغر محمدی وکیل وی در دادگاه تجدید استان آذربایجان شرقی به ۳ سال و ۸ ماه حبس تعزیری تغییر یافته است.

آقای پیری در تاریخ ۱۸ شهریور ماه، توسط نیروهای امنیتی در تبریز دستگیر و ۷ مهر ماه ۱۴۰۰ با تودیع قرار وقیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تا پایان مراحل دادرسی از زندان مرکزی تبریز آزاد شده بود.

روزبه ‌پیری سردبیر نشریه دانشجویی تبریز، از موسسین تشکل دانشجویی "جمیعت اسلامی دانشجویان مستقل" و مترجم کتاب"سلطان محمد فاتح" پیشتر نیز بارها به دلیل فعالیت های مدنی، سابقه بازداشت محکومیت و زندان دارد.