آذوح: شاهین برزگر، هنرمند و فعال ملی آزربایجانی که در جریان حمایت ملت تورک آزربایجان از ملت عرب الاحواز دستگیر شده بود، به ۹۱ روز حبس تعزیری درجه ۶ با احتساب ایام بازداشت قبلی و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

البته در قسمتی از حکم آمده است که:

دادگاه اجرای ۵۰ روز از مجازات حبس فوق الذکر را به مدت ۲سال تعلیق می نماید.

این حکم از طرف شعبه ۱۱۱ دادگاه کیفری دو تبریز به ریاست قاضی رضا فروغی صادر شده است.

اتهام این فعال ملی «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت آمیز از طریق سامانه های مخابراتی در فضای مجازی» می‌باشد.

وکالت این پرونده را وکیل پایه یک دادگستری جناب آقای اصغر محمدی بر عهده گرفته است.

شاهین برزگر در تاریخ (۱۴۰۰.۴.۳۱) توسط مأموران وزارت اطلاعات، بدون ارائه حکم، دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز منتقل شده بود.

این فعال سیاسی در اعتراض به بازداشت غیر قانونی خود در سه روز ابتدایی بازداشت خود دست به اعتصاب غذای خشک زده بود که در روزهای دوم و سوم از شدت ضعف بی هوش و به بهداری وزرات اطلاعات جهت مداوا منتقل شده بود. وی بعد از ۲۱روز بازداشت در سلول انفرادی، به زندان مرکزی تبریز منتقل و بعد از ۳ روز با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود.

شاهین برزگر لیسانس مهندسی اجرایی عمران و دانشجوی رشته حقوق است و در جنبش دانشجویی آزربایجان نقش به سزایی را ایفا نموده است‌.

وی در رابطه با مسائل حقوقی و دغدغه های ملت آزربایجان مقالات مؤثری نوشته است که از این مقالات میتوان به حق تعیین سرنوشت ملت‌ها، جایگاه والای نهاد وکالت، عدالت قضایی، نقض آشکار حقوق زندانیان و متهمان، انتخابات در نظام های توتالیتر، آنادیلیمیز ایلک سنگریمیز، اشاره نمود.

این هنرمند آزربایجانی در سالهای گذشته مربی گروه رقص کمچی در جلفا بوده و هم اکنون نیز مربی گروه رقص آییل در تبریز و اورمیه است و در شهرهای مختلفی همچون ملکان و مراغه کلاس‌های رقص آزربایجانی را تأسیس و مدیریت کرده است.

وی همچنین در دانشگاه پیام نور تبریز، زیر نظر کانون فرهنگ و تمدن اسلامی آزربایجان، اقدام به تدریس زبان تورکی آزربایجانی نموده است.