آذوح: جلسه دادگاه رسیدگی به بخشی از اتهامات «پرویز سیابی گرجان»، «حسین بالاخانی عیسی لو»، «مرتضی پروین جدا»، «حامد حیدری باریس»، «محمد جولانی اوجاق»، «مصطفی پروین جدا»، «سبحان بخشی» ، «مهدی هوشمند»، «بهمن خیرجو»، «مجتبی پروین جدا»، «عسگر اکبرزاده خضرآبادی» و «سجاد جولانی اوجاق» فعالین ملی آذربایجانی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ در شعبه دوم دادگاه انقلاب شهرستان اردبیل به ریاست قاضی قدیمی برگزار شد.

در جریان این جلسه فعالین آذربایجانی به دفاع از اتهام انتسابی «توهین‌ به‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» پرداخته و خاطرنشان کرده اند که سیستم امنیتی با استفاده ابزاری از قوه قضاییه عملا با طرح اتهام های واهی به فرافکنی پرداخته و عملا صورت مسئله پاک شده است.

گفتنی است فعالین مذکور ، در بخش دیگری از این پرونده با اتهامات انتسابی "اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال " و " تمرد نسبت به ماموران انتظامی حین انجام وظیفه" مورخه ۴ مهرماه ساعات ۱۱ صبح به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری دو شهر اردبیل احضار گردیده اند.

همزمان با بازداشت این فعالین در ۸ مهر ماه ۱۳۹۹ در ‌پارک جیرال شهر اردبیل گزارش های‌ مردمی‌ مبنی بر ضرب و شتم یادشدگان حین بازداشت منتشر گردیده و تصاویری از چهره خونین سجاد جولانی، هنرمند‌ و موزیسین آذربایجانی، و کبودی قسمت هایی از بدن پرویز سیابی گرجانی محقق‌ و‌ از فعالین پیشکسوت آذربایجانی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی افکار عمومی را شده بود. که طی آن مدعی العموم شهرستان، بجای تعقیب کیفری جهت برخورد با خاطیان نیروهای امنیتی و انتظامی بدلیل ضرب و شتم بازداشت شدگان، با طرح اتهام های واهی همچون تمرد نسبت به نیروهای انتظامی حین ماموریت، ضرب و شتم مامورین انتظامی و توهین‌ به رهبری به فرافکنی و مخدوش نمودن صورت مسئله پرداخته اند.

بازداشت خشونت آمیز توأم با برخورد غیر قانونی ارگانهای امنیتی و قضایی، انتقاد شدید مردم و محافل حقوق بشری را در پی داشته و از آنرو سازمان عفو بین الملل نیز با صدور بیانیه ای خواهان آزادی سریع و بی قید و شرط تمامی بازداشت شدگان وقایع مرتبط با حمایت از آزادسازی اراضی تحت اشغال قاراباغ شده بود