آذوح: امروز شنبه ۸ خرداد ماه‌ ۱۴۰۰ گروهی‌ از کنشگران‌ و فعالین‌ ملی‌ آذربایجانی‌ با‌ دیوار نویسی‌ گسترده‌ در سطح‌ شهر اردبیل، طعنه‌ ای‌ تلخ‌ به نمایش‌ مضحک‌ و‌ تبلیغاتی‌ انتخابات جمهوری اسلامی زده و‌ خواستار آزادی زندانیان عقیدتی‌ سیاسی‌ آذربایجان‌ بخصوص فعال‌ سیاسی سرشناس‌ تورک ، عباس لسانی شدند.

«رای‌، اندیشه‌ و صدای من به عباس لسانی»

«رای‌ من به حق آزادی‌ زندانیان‌ سیاسی»

«عباس‌ لسانی، رای من»

«نماینده منتخب‌ ملت‌ آذربایجان‌ در زندان‌ است»

از جمله‌ متن‌ های‌ اعتراضی‌ نوشته‌ شده‌ در اکثر خیابانهای‌ مرکز سطح‌ شهر اردبیل‌ در قالب دیوار نویسی‌ است‌ که‌ توجه‌ عموم‌ ملت‌ را به ماهیت‌ و مفهوم نوشته‌ جلب‌ میکند.

با توجه به سیستم انحصار طلبانه حکومتی و محدودیت شدید فعالیت سیاسی و فرهنگی در ایران و زندانی شدن فعالین آذربایجانی و دیگر فعالین، ائتنیک ها و زندانیان عقیدتی از تمامی دیدگاهها، عملا انتخابات ریاست جمهوری کارکردش را از دست داده و تنها به عنوان ابزاری برای کسب مشروعیت سیستم حاکم به کار می رود.

از جمله زندانیان شاخص آذربایجانی عباس‌ لسانی‌ زندانی سرشناس و ممنوعه آذربایجانی می باشد که از ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ در شعبه دوم انقلاب تبریز با هماهنگی مقامات قضایی امنیتی این شهر ربوده شده و تحویل نیروهای امنیتی اردبیل گردیده بود به تحقیق سازمان عفو بین الملل طی روند دادرسی ناعادلانه و بدون توجه به دفاعیات وی و وکیلش به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

محرومیت از مرخصی درمانی در شرایط همه گیری کرونا در زندان اردبیل ، محرومیت از حق مرخصی در زمان فوت بستگان درجه یک ، محرومیت از ملاقات خانواده در مقاطع مختلف و ممنو‌ع المکالمه بودن در چندین دوره از زمان دستگیری تاکنون گوشه‌ ای‌ از اقدامات محدود کننده‌ای بوده که مسئولین زندان به سفارش مقامات امنیتی و قضایی در قبال این زندانی سیاسی تورک اتخاذ کرده‌اند.

همچنین محدودیت و ممنوعیت‌های اقتصادی برای اعضای خانواده وی نیز، اقدامات دیگری بوده که نیروهای امنیتی اردبیل در جهت فشارهای روانی بیشتر به آقای لسانی و خانواده‌اش اعمال کرده‌اند.

گفتنی است ناصر عتباتی دادستان و رئیس دادگستری پیشین استان اردبیل یکی از تصمیم گیران مهم پرونده آقای لسانی بود که هفته گذشته با انتقال به استان آذربایجان غربی به ریاست دادگستری این استان انتصاب شد.