آذوح: بنا به اخبار رسیده به آذوح، دیروز به مورخ ۸ اسفند ۱۳۹۹ یاشار پیری از شدت وارده بر اثر شکنجه های وارده در ناحیه حوزه بسیج وابسته به سازمان اطلاعات سپاه در بیمارستان امام رضا تبریز بستری شد.

بنا به گفته نزدیکان یاشار پیری به نقل از پزشک وی، ریه های یاشار پیری از شدت وارده و همچنین بر اثر "استنشاق گاز فلفل" دچار آسیب شدید شده و باعث تنگی نفس وی و همچنین درد شدید کلیوی وی شده است و این بر نگرانی خانواده این فعال آذربایجانی افزوده است.

خاطرنشان میکنیم که این فعال آذربایجانی پیشتر هیچ علائمی مبنی بر تنگی نفس و کلیوی نداشت.

شایان ذکر است که بر اثر شدت جراحات وارده بر بخش های مختلف بدن این فعال آذربایجانی باعت کبودی‌هایی شده است.

این فعال نامبرده هم اکنون در بخش کلیوی بیمارستان امام رضا واقع در تبریز بستری است.

یاشار پیری از فعالین ملی آذربایجان جنوبی میباشد که در ۲ اسفند ماه ۱۳۹۹ با نزدیک شدن به روز جهانی زبان مادری توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر شد. که پس از ۳ روز بازداشت با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی تبریز به طور موقت آزاد شد.

همچنین دستگیری وی همراه با ضرب و شتم شدید وی همراه بود.

یاشار پیری از فعالین ملی آذربایجان جنوبی و فارغ التحصیل رشته حقوق می باشند که سابقه دستگیری در سالهای پیش را نیز دارند.

این فعال ملی آذربایجان جنوبی پیش از این و در تاریخ ۵ شهریور ماه ۱۳۹۰ در جریان برگزاری تجمع اعتراضی که با هدف اعتراض به خشکاندن دریاچه اورمیه در تبریز برگزار شده بود از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود و پس از اتمام مراحل بازجوئی در بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهرستان پس از ۲۰ روز به زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود و با آغاز روند دادرسی طی حکمی توسط دادگاه انقلاب تبریز از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی” به تحمل ۳ ماه حبس تعلیقی به مدت ۳ سال و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

بار دیگر یاشار پیری به همراه برادر خود روزبه پیری به مورخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸ بدون نشان دادن هیچ حکم بازداشتی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند و پس از تحمل ۳ ماه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه به قید وثیقه آزاد شدند.