آذوح: لطیف حسنی فعال سیاسی سرشناس آذربایجانی و دبیر حزب «حرکت نو بیداری آذربایجان» با پایان دوران محکومیت از زندان رجایی شهر آزاد شد.

۲۱ دیماه سال جاری بر اساس دادنامه ابلاغ شده شعبه ۶ دادگاه تجدید نظر استان آذربايجان‌ شرقی حبس دکتر حسنی را از ۹ سال به ۶ سال و ۸ ماه کاهش یافت.

کاهش مجازات یاد شده‌ در راستای تغییر و تحول تقلیلی در باب تعدد جرم «قانون كاهش مجازات حبس تعزيری مصوب۱۳۹۹/۰۲/۲۳» بعمل آمده است.

این تقلیل در مجازات آقای حسنی، که با استناد به ماده ۴۹۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، از بابت اتهام «مشارکت در تشکیل گروه غیر قانونی به قصد بر هم زدن امنیت کشور» از ۸ سال به ۶ سال و از بابت اتهام «مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» با استناد به ماده ۵۰۰ همان قانون از یک سال به ۸ ماه کاهش یافته است. که بر حسب ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی تنها مجازات اشد یعنی ۶ سال قابل اجرا می باشد. فلذا با توجه به اینکه آقای حسنی ، ۷ سال و ۱۱ ماه از حبس خود را متحمل شده با وصول پرونده به واحد اجرای احكام زندان، این فعال سرشناس آذربایجانی از زندان آزاد گردید.

دکتر حسنی دو روز پیش به دلیل شکستگی دست در اثر لیز خوردن در محوطه یخ زده زندان در بیمارستان بستری بوده و تحت عمل جراحی قرار گرفته اند که امروز مرخص شده و برای تسویه به زندان رجایی شهر منتقل گردیده بودند.

لازم‌به یادآوریست‌دکتر حسنی در سال ۱۳۸۹ نیز پس از ۹ماه بازداشت با اتهامات‌مشابهی به ۱۸ ماه زندان محکوم‌گردیده بود که پس از بازداشت در بهمن‌۱۳۹۱ و محکومیت به ۸ و ۱ سال از بابت دو اتهام جداگانه فوق الذکر بایستی اشد مجازات یعنی ۸ سال به عنوان حکم قطعی در نظر گرفته میشد و‌لی مسئولین امنیتی_قضایی با نادیده گرفتن ۹ ماه حبس وی از آزادی وی در خرداد امسال جلوگیری کرده بودند.

دکتر لطیف حسنی در بهمن ماه سال ۱۳۹۱ به همراه ۴ تن دیگر بنام‌های مهندس آیت مهرعلی بَی‌لی معروف به یوروش، مهندس محمود فضلی، مهندس شهرام رادمهر و بهبود قلی‌زاده، به اتهام تشکیل گروه یئنی گاموح بازداشت می‌شوند. لطیف حسنی به عنوان دبیر کل این تشکیلات انتخاب گردیده بود.

قاضی محمد باقرپور، طی حکمی چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، لطیف حسنی و ۴ فعال آذربایجانی را به اتهام تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام، در مجموع به ۹ سال حبس تعزیری محکوم می‌کند که بلافاصله در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور نیز این حکم تایید و اجرا شد.

لازم به اشاره است که آقای حسنی از سال ۱۳۹۱ در تبریز زندانی بود و در سال ۹۳ پس از حدود پنجاه روز اعتصاب غذا، ابتدا به زندان اوین و سپس به رجایی شهر منتقل شد.