آذوح: «مهدی سلیمی» نویسنده، مترجم و پژوهشگر آذربایجانی با تودیع وثیقه سنگین ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین تهران آزاد شد.

پیشتر شعبه بازپرسی رسیدگی کننده به پرونده آقای سلیمی برای وی قرار وثیقه یک میلیارد و دویست میلیون تومانی صادر کرده بود. آقای سلیمی اعلام کرده بود توان پرداخت این وثیقه سنگین را ندارد. در نهایت وثیقه وی به ۵۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.

این نویسنده آذربایجانی روز سه‌شنبه ۱۷ تیرماه ۹۹، توسط ماموران وزارت اطلاعات در منزل مادرش در شهرستان اهر بازداشت شد. ماموران ابتدا او را به تبریز منتقل کردند و از آنجا به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال دادند. آقای سلیمی در نهایت پس از دو هفته بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد.

ماموران در زمان بازداشت شماری از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه، لپ تاپ و دستنوشته‌های او را نیز ضبط کرده اند.

مهدی سلیمی در بخش نخست پرونده خود به «فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشویق مردم به فساد و فحشا و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و در بخش دوم پرونده به «توهین به مقدسات» متهم شده است.

این نویسنده آذربایجانی فارغ التحصیل رشته صنایع دستی و ساکن تهران است. آقای سلیمی پیشتر مدتی به عنوان سردبیر نشریه اینترنتی زغال و پیش از آن نیز به عنوان سردبیر سایت مایندموتور مشغول به فعالیت بوده است.

تاکنون کتاب «خشونت نظری» (مجموعه مقالاتی در باب هنر و زیبایی شناسی انتقادی) و داستان بلند «سوگ سیاوشان» از وی به چاپ رسیده است.