آذوح: یاور سلطانی خبرنگار آذربایجانی و مدیر صحفه اینستاگرامی «ماکو تایمز» بعد از ظهر دیروز سه شنبه ۲۴ تیر۱۳۹۹ با تودیع قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی به طور موقت تا پایان دادرسی از زندان ماکو آزاد شد.

بازپرس پرونده، اتهام آقای سلطانی را «تشویش اذهان عمومی و دادن فراخوان جهت برهم زدن نظم عمومی» مطرح کرده است. همچنین دادستان شهرستان ماکو با امضا برگه ای از این فعال رسانه ای خواسته است به مدت یکسال به فعالیت های رسانه ای خود پایان دهد.

آقای سلطانی به دلیل انتشار گزارشی درباره «نژادپرست بودن فردوسی» و برداشته شدن مجسمه این شاعر نژادپرست از میدان «هفته فلکه‌سی ماکو»، روز دوشنبه ۲۳ تیر۹۹ توسط ماموران اطلاعات سپاه در ماکو بازداشت شده بود.

این خبرنگار آذربایجانی ۱۲ تیرماه ۹۹، با انتشار ویدیویی، به اعتراضات ضدنژادپرستی و برداشتن مجسمه شخصیت های نژادپرست در شهرهای مختلف جهان اشاره کرده بود. او در ادامه از برداشته شدن مجسمه فردوسی در میدان «هفته فلکه‌سی» ماکو توسط شورای این شهر خبر داده و گفته بود «امیدواریم مجسمه این شاعر که سنگ بنای نژادپرستی در ایران را بنا نهاده دیگر به این مکان بازگردانده نشود

آقای سلطانی همچنین با خواندن اشعار نژادپرستانه‌ و زن ستیزانه فردوسی، تاکید کرده بود که «افکار نژادپرستانه در هر جای جهان که باشد باید نابود گردد

یاور سلطانی دانش آموخته رشته‌ مکانیک از دانشگاه سراسری اورمیه و دانشجوی عمران در دانشگاه آزاد ماکو می‌باشد. وی مدیر پیج اینستاگرامی ماکو تایمز بوده و طی سالهای اخیر مسائل شهری و اجتماعی ماکو و آذربایجان را در این رسانه خبری پوشش داده است.

فردوسی از شاعران فارسی زبان منفور در آذربایجان است که با اشعار ترک ستیزانه، عرب ستیزانه و زن‌ستیزانه‌اش همواره مورد انتقاد فعالین حقوق بشری و ملل غیرفارس در ایران بوده است. چند سال پیش برداشته شدن مجسمه این شاعر ترک ستیز در شهر سلماس نیز خبرساز شده و خشم پان ایرانیست ها را برانگیخته بود.