آذوح: همسر یکی از کشته شدگان هواپیمای ساقط شده از سوی سپاه، از احضار و تهدید از سوی به اداره اطلاعات زنجان به اتهام « توهین به نماینده های خامنه‌ای» خبر داد و گفت که مجبور شده ایران را ترک کند.

جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی یکی از جانباختگان هواپیمای اوکراینی که با شلیک موشک از سوی سپاه ساقط شد، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار پستی نوشت که «صبح روز بعد از مراسم ترحیم» از اداره اطلاعات زنجان او را بخاطر«توهین به نماینده های خامنه ای و پستهای اینستاگرامی» احضار کرده‌اند.

همسر الناز نبیی نوشت که پیشتر از «نحوه اجرای مراسم تحمیلی از سوی بنیاد شهید، سپاه و نهادهای حکومتی» انتقاد کرده بود و افزود: «در مراسم ترحیم متاسفانه دیدم که فرمانده سپاه ، نماینده خامنه ای در سپاه بعنوان صاحب عزا ایستادند کنار ما، که بهشون گفتم اینقدر بی غیرت نشدم که شماها بایستید بعنوان صاحب عزا

آقای سلیمانی نوشته است در روز ترحیم پیامی را با این محتوا که «دهنت رو ببند و این اولیت و آخرین اخطار هست.» را دریافت کرده بود.

او در ادامه این پست با اشاره به این که پس از احضار به اداره اطلاعات زنجان به تهران رفته است، نوشت که در تهران هم با منزل پدری من تماس گرفته شده بود. در تهران به محلی غیر از منزل اشنایان خود رفته بودم و از آنجایی که اهل سکوت نبودم و نیستم مجبور شدم سریعا از کشور خارج شوم تا صدای مظلومیت قربانیان این فاجعه رو به بقیه برسونم.

بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی در حومه تهران، با شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد. پس از چند روز اصرار مقامات ایران، که می گفتند سقوط هواپیما در پی نقص فنی روی داده است، سپاه سرانجام اعلام کرد که این هواپیما را به اشتباه هدف قرار داد.

با این حال تصاویر منتشر شده از مراسم تدفین جانباختگان نشان می دهد که مقامات با کشیدن داربست حتی به سختی اجازه نزدیک شدن خانواده ها به محل دفن عزیزانشان را داده‌اند و این مراسم را به مراسم تدفین حکومتی تبدیل کردند.

حکومت جمهوری اسلامی با معترضان به شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری هم برخوردهای امنیتی داشته اند.

یک مقام قضایی جمهوری اسلامی با تایید بازداشت مردم در اعتراضات چند روز اخیر به سرنگونی هواپیمای اوکراین از سوی سپاه و کشته شدن ۱۷۶ نفر، تعداد افراد بازداشت‌شده را «حدود ۳۰ نفر» اعلام کرد.