آذوح: یاشار و روزبه پیری دو تن از فعالین ملی آزربایجانی روز پنجشنبه ۲۱ آذرماه ۱۳۹۸ پس از گذراندن ۲۶ روز در بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه تبریز به زندان مرکزی این شهر منتقل شده اند.

یاشار و روزبه پیری به مورخ ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸ بدون نشان دادن هیچ حکم بازداشتی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند.

یاشار و روزبه پیری از فعالین ملی و مدنی آزربایجان جنوبی و فارغ التحصیل رشته حقوق می باشند که سابقه دستگیری در سالهای پیش را نیز دارند.

یاشار پیری در ۵ شهریور ماه ۱۳۹۰ در اعتراض به خشکاندن تعمدی دریاچه اورمیه از طرف رژیم غاصب ایران در تبریز دستگیر شد و پس از گذراندن ۲۰ روز در اداره اطلاعات تبریز به زندان این شهرستان منتقل شد که طی حکمی از طرف دادگاه به ۳ ماه حبس تعلیقی به مدت ۳ سال و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

روزبه پیری هم از فعالین ملی و مدنی آزربایجان جنوبی میباشد که پیش تر ۷ مرداد ماه ۱۳۹۵ در اعتراضات ملت تورک آزربایجان جنوبی به مجله فاشیستی “طرح نو” در تبریز از طرف سازمان اطلاعات سپاه این شهرستان دستگیر شد که پس از گذراندن ۱۰ روز در بازداشتگاه سپاه ،با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

خاطرنشان می کنیم که نیروهای امنیتی در هنگام دستگیری فعالین نامبرده خانواده شان را برای عدم انتشار اخبار تحت فشار و تهدید قرار داده بودند.