آذوح: به دنبال هجوم ارتش پهلوی به آزبایجان جنوبی امیراعلم مولوی به همراه همرزمانش در شهرستان سایین قالا پس از مقاومت دلیرانه به شهادت رسید. نیروهای اطلاعاتی-امنیتی رژیم ایران امسال سنگ مزار وی را تخریب کرده و با خود برده اند.

بسیاری از مردم سایین قالا که هر ساله در روز ۲۱ آذر ماه برای ادای احترام به سربازان مدافع وطن با دسته های گل بر سر مزار امیراعلم مولوی حاضر می شدند، امسال با صحنه ناخوشایندی مواجه شدند.

بنابه گزارشهای رسیده به آراز نیوز نیروهای امنیتی رژیم ایران در شهر سایین قالا سنگ مزار سرباز مدافع وطن امیراعلم مولوی را تخریب کرده و با خود برده اند. همچنین از روز ۲۰ آذر ماه ماموران اطلاعاتی در راه منتهی به قبرستان برای ثبت آمد و رفت ها در حال کشیک هستند.

به عقیده فعالان ملی سایین قالا تخریب سنگ مزار امیراعلم مولوی آنهم از سوی کسانی که مدعی مسلمانی هستند نشان دهنده اوج ناتوانی و ذلت ماموران امنیتی و اطلاعاتی است. فعالان ملی سایین قالا برگزاری مراسم ۲۱ آذر ماه سالگرد برپایی حکومت ملی آزربایجان بر سر مزار شهیدان مدافع وطن را عامل اصلی این کار می دانند.

بنا به آنچه مردم محلی نقل کرده اند و در تصاویر موجود است نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم ایران برای در سایه قراردادن شهید امیراعلم مولوی در نزدیکی مزار ایشان و دو تن دیگر که گمان می رود از همرزمان وی باشند، اقدام به احداث بنایی به نام شهیدان گمنام کرده اند.

این در حالی است که به عقیده فعالان ملی و اهالی محلی مکان انتخاب شده برای شهیدان گمنام رژیم ایران به هیچ وجه جای مناسبی نیست چرا که در قبرستان مکان به مراتب مناسبتری برای این کار وجود دارد.

بنا به روایت های نقل شده از اهالی محل شهید امیراعلم مولوی به همراه دو یا سه همرزم دیگرش بر روی تپه ای مشرف به قبرستان روستای هولاسو به مقاومت در برابر ارتش اشغالگر پهلوی پرداختند. سرانجام بعد از مبارزه دلیرانه بر اثر حمله هوایی دشمن به همراه دیگر همرزمانش به شهادت رسیدند.

اهالی محل که دد منشی ارتش پهلوی را دیده بودند سربازان شهید شده را بدون نام و نشان در همان قبرستان به خاک می سپارند. سالها بعد شاهدان باقی مانده تنها موفق به شناسایی قبر امیراعلم مولوی شده اند. متاسفانه هویت دیگر شهیدان آزادی خواه و وطن پرست هنوز مشخص نشده است.

لازم به ذکر است که در سایه جان‌فشانی‌های سربازان حکومت ملی در شهر سایین قالا این شهر جزو آخرین پایگاه‌هایی بود که به دست رژیم پهلوی اشغال شد. بطوریکه سران ارتش اشغالگر برای تنبیه مدافعان شهر بخش‌های بزرگی از شهر را تخریب کردند از آن جمله می‌توان به بازار تاریخی سرپوشیده و محله‌های اطراف آن اشاره کرد.