آذوح: محمد تقی علیلو شهروند آزربایجانی اهل خوی در اعتراضات تهران به شهادت رسیده است.

طبق گزارشات رسیده برادر محمد تقی علیلو بعد از شهادت برادرش با ماموران درگیر و بعدا دستگیر شده است، هنوز از وضعیت برادر محمد تقی علیلو خبری در دسترس نیست.

ماموران اطلاعاتی ـ امنیتی شهرستان خوی با زیر فشار قرار دادن خانواده ی محمد تقی علیلو مانع هرگونه اطلاع رسانی و حتی پخش اعلامیه فوت محمد تقی علیلو شده اند.

در تشییع جنازه شهید محمد تقی علیلو که در روستای یوخاری وشله خوی برگزار شد، ماموران پلیس و لباس شخصی حضور داشته و با ایجاد رعب و وحشت مانع هرگونه عکسبرداری و فیلمبرداری شده اند.

همچنین سپیده حسنی دانشجوی سولدوز که در تهران به تحصیل می پرداخته به ضرب گلوله سرکوبگران رژیم ایران به شهادت رسیده و پس از انتقال پیکرش به زادگاه خود به خاک سپرده شده است.

«جاوید میرزایی» اهل شهر میانه استان آذربایجان‌شرقی در اعتراضات آبان ۹۸، در تهران کشته شده است. این جوان ترک آذربایجانی با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی ایران در جاده ساوه(رباط کریم) کشته شده است.

«رامین لمسه» از تورک های آذربایجان و از اهالی شهرستان شبستر بوده که در تهران ساکن بود. او توسط نیروهای سرکوبگر رژیم فاشیستی ایران کشته شده است.

«حسین سلطانی ۲۷ ساله» و از تورکان اراک نام برد. او در تظاهرات واقع در شهرک قدس در منطقه قله حسن خان کشته شده است.

هچنین مهران زاهدی در باغستان (نصیرآباد) شهریار کشته شد، او ۱۷ ساله فرزند نوروز اصالتا اهل روستای پالطلو کلیبر در نصیر آباد بود که همزمان با امیررضا عبدالهی کشته شده است.

«امیررضا عبداللهی» نوجوان آذربایجانی اهل پارسا‌آباد موغان اردبیل در جریان اعتراضات مربوط به گرانی بنزین در تهران بدست نیروهای امنیتی ایران کشته شده است.   امیررضا عبداللهی ۱۳ ساله بود و در اسلامشهر تهران بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی ایران به سرش جان باخته است.

جنازه‌ این نوجوان آذربایجانی سه روز پس از کشته شدنش، به خانواده‌ او تحویل داده شده است. ماموران امنیتی، خانواده این نوجوان بی‌گناه را تهدید کرده اند که درباره کشته شدن فرزندشان به دست نیروهای امنیتی، به کسی چیزی نگویند.

«هادی قربانی» فرزند «علی» از فعالین آذربایجانی اهل تیکان‌تپه (تکاب) که در اعتراضات مربوط به گرانی بنزین، در نسیم‌شهر(اکبرآباد) تهران به دست نیروهای امنیتی ایران کشته شده است.

«امیرحسین عباسی» اهل زنجان روز شنبه ۲۵ آبانماه ۹۸، بدست نیروهای امنیتی در زنجان کشته شده است. این شهروند زنجانی متاهل و صاحب سه فرزند بود.

«سید علی فتوحی کوهساره» فرزند «میرسلمان» اهل اردبیل. او هم متاهل بوده و در جریان اعتراضات در اردبیل به دست نیروهای امنیتی کشته شده است.

«علی حسینی» اهل تبریز که در جریان اعتراضات تبریز در محله باغ‌مئشه(باغمیشه) بدست نیروهای سرکوبگر کشته است.

علاوه بر این افراد، شمار زیادی از ترک‌های آذربایجانی در شهرهای مختلف ایران از جمله استان های تهران و کرج بدست نیروهای امنیتی ایران کشته شده‌اند که به دلیل ناشناخته بودن این افراد، جزییات دقیقی از آمار و هویت آنها در دست نیست.