آذوح: تداوم اعتراضات کارگران شاغل در کارخانه «آذر آب اراک» در آذربایجان‌جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و دستمزدشان درحالی وارد دوازدهمین روز خود شد، که پلیس با معترضان با خشونت شدید برخورد کرد.

روز یکشنبه 28 مهرماه ۱۳۹۸، کارگران آذرآب اراک برای تعیین تکلیف کارخانه و وضعیت حقوق خود برای چندمین روز متوالی تجمع کردند اما پلیس یگان ویژه با خشونت به معترضان حمله کرد.

بر اساس اظهارت کارگران، پلیس با گاز اشک‌آور به معترضان حمله کرد، شماری از کارگران مجروح و برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند، پلیس اما به بیمارستان هم یورش برد.

براساس خبرها در پی انتقال کارگران زخمی شده آذرآب از هجوم وحشیانه نیروهای امنیتی به بیمارستان ولیعصر برای مداوا، نیروهای امنیتی قصد یورش به بیمارستان را داشتند و کارگران ناچار شدند با تن مجروح از بیمارستان فرار کنند.

«برخورد فیزیکی» پلیس با کارگران معترض تایید شده است. کانال‌های تلگرامی نزدیک به کارگران در ایران هم تصاویر و ویدئوهایی از حمله پلیس به کارگران معترض منتشر کردند.

کارگران معترض آذرآب در ساعت‌های اولیه اعتراض، خط ریلی اراک به تهران را به صورت موقت مسدود کردند، اما ماموران با کارگران معترض آذرآب اراک درگیر شدند؛ آنان با کنایه شعار می دادند: «مرگ بر کارگر، درود بر ستمگر»

در تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ساختمان شرکت آذر آب تخریب شده است. کارگران می‌گویند که پلیس در تعقیب آنها به داخل کارخانه آمده، شیشه‌ها را شکسته و ساختمان را تخریب کرده است.

نماینده این کارگران اظهار کرد: «در حال حاضر کارگران بخشی از حقوق مرداد ماه خود را دریافت کرده و در شهریورماه و مهرماه هیچ نوع دریافتی نداشته‌اند

این کارگر افزود: «خواسته و مطالبه جدی کارگران پرداخت حقوق و معوقات است که انتظار داریم هرچه سریع‌تر عملیاتی شود

وی تصریح کرد: «مشخص نبودن وضعیت سهامداری شرکت موجب شده کارها و امور مربوط به شرکت معطل بماند و این شرایط نگرانی را در بین کارگران ایجاد کرده است

تجمع اعتراضی کارگران آذرآب از صبح امروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

کارگران آذرآب از سال گذشته تاکنون چندین بار نسبت به وضعیت نامعلوم آذرآب اعتراض کرده اند، اما هر بار جز وعده و وعید، مداخله پلیس، بازداشت و تهدید، ضرب و شتم و خشونت چیزی عایدشان نشده است.

شرکت صنایع آذرآب در زمینی به مساحت ۳۷ هکتار قرار دارد و سطح زیر بنای کارگاه‌های اصلی آن متجاوز از ۷۰۰۰۰مترمربع و کل کارگاه‌های مسقف جمعاً ۱۱۰۰۰۰ متر مربع را تشکیل می دهند.

کارخانجات شرکت آذرآب در پنج کیلومتری شهر اراک واقع شده است.