آذوح: یاشار حسین زاده دلیر، دانشجوی رشته زبان و ادبیات تورکی آزربایجانی دانشگاه تبریز که روز یکشنبه ۳۱ شهریور، هم‌زمان با شروع سال تحصیلی جدید در محل کار خود در تبریز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده بود، با تودیع وثیقه به طور موقت آزاد شد. هنوز از علت بازداشت وی و اتهامات احتمالی علیه او اطلاع دقیقی در دست نیست.

یاشار حسین زاده دلیر فعال جنبش دانشجویی آزربایجان جنوبی که پیش تر در تاریخ ۳۱ شهریور ماه در محل کار خود همراه با ضرب و شتم مانقوردان امنیتی شوونیسم فارس بازداشت شده بود با تودیع وثیقه به طور موقت آزاد گردید.

قابل ذکر است که؛ خبر دستگیری یاشار حسین زاده دلیر که دانشجویان ورودی ۹۷ رشته زبان و ادبیات تورکی آزربایجانی دانشگاه تبریز ، وی را به نمایندگی انتخاب کرده‌بودند؛ اعتراض و ناراحتی فعالین جنبش دانشجویی آزربایجان در این دانشگاه را در پی داشته بود و این اعتراضات هر روزه با انعکاس نحوه بازداشت وحشیانه این دانشجوی آزربایجانی به دست عوامل مسلح شوونیسم فارس دانشجویان آزربایجانی را خشمگین نموده بود.این دانشجوی ممتاز و فعال نقش پررنگی در خنثی کردن تحرّکات سرپرست پیشین گروه ایفا کرده و در پیگیری‌های انجمن علمی رشته و در کلّ، برطرف کردن مشکلات گروه حضوری پویا داشت.

پیش‌تر جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های آزربایجان با انتشار بیانیه‌ای، بازداشت یاشار حسین زاده دلیر توسط نیروهای_امنیتی را محکوم کرده بودند.

خاطر نشان می سازیم که ؛ به دنبال پیگیری های سر سختانه دانشجویان ادبیات تورکی آزربایجانی در جهت اصلاح و تقویت رشته از طریق برکناری اساتید بیسواد در تورکی و گماشتگان اطلاعاتی به عنوان مسئول رشته،تمامی اساتید مغرض رشته ادبیات و مدیرگروه خود خوانده اطلاعاتی تعویض شد‌.این اقدام که شکست مفتحضانه شخص مدیر گروه و گماردگان اطلاعاتی را به وجود آورده بود باعث شد تا اقدام به پرونده سازی های متعدد در کمیته انضباطی و حراست دانشگاه تا وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه برای دانشجویان بکنند که یاشار حسین زاده نیز اولین قربانی این پرونده سازی های امنیتی بوده است.

همچنین این پیروزی برای دانشجویان القا کننده حس هم پذیری و موفقیت در کار گروهی با تمسک به قاعده هم افزایی بود لذا عوامل امنیتی و اطلاعاتی به زعم خود به دنبال خفه کردن این جریان در نطفه اش شده اند برای همین افراد موثرتر و پیش قدم می توانست قربانی اقدامات آنها باشد بدین شرح که یاشار حسین زاده دلیر معروف به یاشار قورخماز در چند روز قبل از دستگیری اش اعلام نموده بود که شخص منتسب به اطلاعات سپاه با مراجعه به درب منزل شخصی اش و با نشان دادن برگه ی احضاریه بدون اینکه تحویل دهد خواستار حضور وی در اتاق ۳۷ جنب زندان تبریز شده بود که حسین زاده بدلیل غیرقانونی بودن این عمل از مامور خواسته بود تا روال قانونی نحوه ابلاغیه ی دادگستری را رعایت نماید به همین سبب از مراجعه به محل درخواستی آنها خودداری کرده است.

با این عمل ارگان خبری وزارت اطلاعات یعنی سایت سخیف معروف آذری ها در نوشته ای سراسر کذب اقدام به تخریب شخصیتی آقای حسین زاده کرد و چنان وانمود ساخت که گویی جرایم و تخلفات سنگین این دانشجو باید سریعا تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد بدین صورت هم ماموران قاضی سمت خویش نسبت به تعیین حکم و هم با دماگوژی،اذهان عمومی را برای مقابله با جناب حسین زاده آماده کند.

طبق گزارش شاهدان عینی در حین دستگیری بیش از سی مأمور با تجهیزات کامل نظامی اعم از سلاح سرد و گرم که منجر به ترافیک شدید در محله قطران نیز شده بود، بعد از ضرب و شتم شدید وی را ربوده و به مکان نامعلومی انتقال داده بودند.

یاشار برترین دانشجوی فعلی رشته زبان و ادبیات تورکی دانشگاه تبریز بوده و به همراه سایر دانشجویان در برکناری «فرشبافیان» سرپرست قبلی این گروه و جذب چندین استاد به این رشته نقش ارزنده ای داشته است.