آذوح: جعفر اسمیعل زاده و فرزندش میلاد اسماعیل زاده دو تن از فعالین ملی آزربایجانی ساکن تبریز توسط دادگاه انقلاب به یکسال حبس تعزیری محکوم گردیدند.

شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز با استناد به گزارش اطلاعات سپاه عاشورا، هر یک از این فعالین ملی آذربایجان را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق پخش تراکت تجزیه‌طلبانه» و «آتش زدن تابلوی‌های با اسامی کردی و ارمنی در شهر تبریز»، به ۶ ماه حبس تعزیزی محکوم کرد.

این دو پدر و پسر فعال ملی آزربایجانی روز چهارشنبه ٨ خرداد ۹٨، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در محل کارشان در تبریز دستگیر و به بازداشتگاه منتقل شده و هر یک با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شده بودند.

ماموران سپاه تروریستی پاسداران رژیم ایران پس از این دستگیری، با مراجعه به منزل شخصی خانواده اسماعیل‌زاده و با تهدید خانواده آنها، وسایل شخصی از جمله لپ تاپ و کتابهای این دو فعال ملی را ضبط کرده و با خود برده بودند.

طی ماههای اخیر ده‌ها فعال ملی و سیاسی آزربایجانی در شهرهای مختلف آزربایجان جنوبی و تهران با اتهامات مشابه دستگیر و به حبس محکوم شده‌اند. در این بین صدها فعال دیگر نیز احضار، بازجویی و مورد تهدید قرار گرفته‌اند.