آذوح: همزمان با بازگشایی مدارس و آموزش تحمیلی به زبان فارسی در ایران، در مدارس اردبیل برای چندمین روز پیاپی کتابهای تورکی توزیع شد.

فعالین اردبیل چهارشنبه ۳ مهر ۹۸، در جهت تکریم و لزوم آموزش به زبان مادری همچون سالهای پیشین در یک حرکت نمادین و فرهنگی اقدام به توزیع کتاب در مدارس مختلف سطح شهر اردبیل کردند.

این فعالین روز سه شنبه نیز در این راستا به دهها مدرسه مختلف در اردبیل مراجعه نموده ضمن توزیع کتاب اهمیت آموزش به زبان مادری را برای دانش آموزان توضیح داده و از آنها خواسته اند علیرغم ممانعت مسئولین کشور برای اجرای اصول حقوق بشری تحصیل به زبان مادری، خود برای زنده نگه داشتن و پویایی زبانشان اقدام نمایند.

روز دوشنبه ۱ مهرماه ۹۸ همزمان با اولین روز بازگشایی مدارس در ایران و آموزش تحمیلی به زبان فارسی، فعالین آذربایجانی قزوین نیز به پخش گسترده کتابهای ترکی آذربایجانی در بین دانش آموزان در آبیک قزوین پرداختند.

علیرغم اعتراضات ملت آذربایجان در مراسم و میتینگ ها از جمله قورولتای دهها هزارنفری قلعه بابک و سردادن شعارهایی مبنی بر مطالبه تحصیل به زبان مادری در استادیوم سهند تبریز توسط هزاران طرفدار تیم تراکتور آذربایجان، تاکنون این خواست ابتدایی حقوق بشری آذربایجانیان محقق نگردیده است.