آذوح: وضعیت جسمی مهدی کوخیان، فعال ملی آذربایجان ،در زندان مراغه با گذشت پنج روز از اعتصاب غذایش که با لب دوخته، نامناسب و نگران کننده گزارش شده است.

به گفته منابع نزدیک به خانواده کوخیان «براساس تماس‌هایی که از داخل زندان با این خانواده گرفته شده، وضعیت جسمی مهدی کوخیان نگران کننده است. او در پی کم‌آبی بدن دچار کاهش وزن شدید شده و در پنجمین روز از اعتصاب غذا با وجود نیاز فوری به مراقبت‌های پزشکی تاکنون به بهداری زندان منتقل نشده و همچنان در بند قرنطینه نگهداری می‌شود

خانواده او در پی نگرانی از وضعیت فرزند خود به دادسرا مراجعه کردند، با اینحال مهدی علیمرادی، دادستان ملکان با وجود مشاهده نگرانی‌های مادر مهدی کوخیان و در پاسخ به ابراز نگرانی این خانواده درباره سرنوشت فرزندشان، گفته است: «بگذارید در اعتصاب بمیرد

مهدی کوخیان، فعال آذربایجانی،محبوس در زندان مراغه، از روز چهارشنبه ۹ مردادماه در اعتراض به مخالفت دادستانی با اعزام وی به مرخصی استعلاجی و انتقال به مراکز پزشکی تخصصی، با «دوختن لب‌هایش» دست به اعتصاب غذا زد و پس از آغاز اعتصاب، مسئولان زندان مراغه او را به قرنطینه این زندان منتقل کردند.

با وجود توصیه پزشکان بهداری زندان مراغه برای اعزام مهدی کوخیان به مراکز درمانی خارج از زندان به دلیل بیماری حین بازداشت، دادستان مراغه از اعزام وی به بیمارستان و مرخصی درمانی جلوگیری می‌کند. نگهداری او در سلول‌های انفرادی در زمان بازداشت موقت در شرایط نامناسب منجر به بروز عفونت در بخش‌هایی از بدن وی شد و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی این عفونت در حال حاضر به یک مشکل حاد تبدیل شده است

مهدی کوخیان فعال ملی آذربایجان ،که مدیر کانال «شهر خبر ملکان» بوده است پیشتر یک‌بار در سال ۱۳۹۵ با شکایت فرهاد نریمان‌پور شهردار ملکان و پیمان محمدپور دادستان سابق ملکان از سوی پلیس فتا در محل سکونت خود بازداشت شد و بعد از ۲۸ روز با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

او در اسفندماه ۱۳۹۶ با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه به ریاست مهدی داورنیا به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع سازمان‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های مخالف نظام» به تحمل ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

او برای بار دوم در ۱۹ فروردین ماه سال‌جاری بازداشت شد و به زندان مراغه منتقل شد و از آن زمان تاکنون در همین زندان نگهداری می‌شود.