آذوح: خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داد که مهدی کوخیان، فعال مدنی در زندان مراغه در اعتراض به مخالفت دادستانی با اعزام او به مرخصی استعلاجی و انتقال به مراکز پزشکی تخصصی، از روز چهارشنبه ۹ مردادماه با دوختن لب‌هایش دست به اعتصاب زد و به قرنطینه این زندان منتقل شد.

گفته می‌شود که نگهداری مهدی کوخیان در سلول‌های انفرادی در زمان بازداشت تحت شرایط نامناسب منجر به بروز عفونت در بخش‌هایی از بدن او شده که به دلیل عدم رسیدگی پزشکی اکنون به مشکلی حاد تبدیل شده است.

پزشکان بهداری زندان مراغه توصیه کرده‌اند که کوخیان به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شود اما دادستانی با آن مخالفت کرده است.

مهدی کوخیان از فعالان مدنی شناخته‌شده در شهرستان ملکان و مدیر کانال تلگرامی «شهر خبر ملکان» است. نیروهای امنیتی کوخیان را ۱۹ فروردین ماه سال جاری بازداشت کردند.

دادگاه انقلاب مراغه او را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع سازمان‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های مخالف نظام» به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. او یک بار نیز در دی‌ماه سال ۱۳۹۵ بازداشت شده بود که با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی، ۲۳ بهمن همان سال به‌صورت موقت از زندان آزاد شد.