آذوح: بنا بر اعلام مرکز آمار رژیم ایران تورم در تیرماه امسال با رشد ۲.۸ درصدی از ۴۰درصد عبور کرده و به ۴۰.۴ درصد رسیده است!

به گزارش ایسنا ؛ در تیر ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩۵) به ١٧٩.٧ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٨ درصد افزایش نشان می‌­دهد، در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۸ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۸ درصد بیش‌تر از تیر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (۵۰.۴ درصد) ٢.۴ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ به ۴٠.۴ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٧.۶ درصد) ٢.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۱.۳درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٣.۵ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به تیر ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٧١.٨ و ٣٨.۴ درصد می­‌باشد.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در تیرماه ١٣٩٨ به عدد ۱۷۸.۴ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۶.۹ درصد است که نسبت به ماه قبل (۴٩,٣ درصد) ٢.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در تیرماه ١٣٩٨ به عدد ۱۸۶.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ١.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۴,٣ درصد است که نسبت به ماه قبل (۵۶,۵ درصد) ٢.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «لبنیات و تخم مرغ» (تخم مرغ، ماست پاستوریزه، شیر پاستوریزه)، گروه «نوشیدنی‌ها» (انواع چای خارجی) و گروه «ماهی‌هاو صدف داران» (انواع ماهی) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» گروه «بهداشت و درمان» (خدمات بیمارستانی و خدمات طبی سرپایی) و گروه «مسکن، آب، برق و گاز» (اجاره بها) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند و شکر) و گروه «سبزیجات» (پیاز، گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه‌ای) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به تیر ماه ١٣٩٨ برای دهک های مختلف هزینه ای از ۴۰.۱درصد برای دهک اول تا ۴٣.١ درصد برای دهک دهم است.