آذوح: سیامک میرزایی فعال سیاسی تورک محبوس در زندان اوین که دو روز قبل از پایان محکومیت ۳ ساله‌اش در اقدامی غیر منتظره با اتهام تبلیغ علیه نظام روبرو و برایش قرار کفالت ۳۰ میلیون تومانی صادر شده است، در تماسی تلفنی با نزدیکان خود خبر از انتقالش به بند ۲۰۹ زندان اوین داد.

سیامک میرزایی در این تماس کوتاه همچنین اعلام کرده که از دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ و در اعتراض به دخالت و ممانعت نیروهای امنیتی از آزادی او دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

شعبه ۶ دادسرای اوین دیروز و امروز به خانواده این فعال آذربایجانی گفته‌اند که فعلا تصمیم بر عدم آزادی او گرفته شده است.

این شعبه مصادیق اتهام تبلیغ علیه نظام برای میرزایی را؛ اعتصاب غذا در زندان و برقراری تماسهای تلفنی با عباس لسانی فعال سرشناس تورک عنوان کرده است.

سیامک میرزایی در طول دوران محکومیتش سه بار دست به اعتصاب غذا زده است؛ یکبار در اعتراض به اعلام مفقودی پرونده‌اش که دادگاه بدوی جهت رسیدگی مجدد در دادگاه تجدید نظر حاضر به ارسال آن نمی‌شد، یکبار همراه با عبدالفتاح سلطانی و چند زندانی دیگر و در اعتراض به نقض حقوق شهروندی و در موردی دیگر -در روز جهانی زبان مادری و در اعتراض به عدم آموزش زبان مادری در مدارس که آن نیزهمگام با دیگر زندانیان سیاسی تورک صورت گرفته است.

سیامک میرزایی ۳ سال پیش و در ۲۳تیرماه ۱۳۹۵ به دلایل نامعلوم در پارس‌آباد مغان بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او ماه‌ها پس از بازجویی و نگهداری در سلولهای انفرادی به اتهام "تشکیل جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور" در شعبه یک دادگاه انقلاب بهارستان طی دادنامه‌ای به ده سال حبس تعزیری و دو سال اقامت اجباری به طبس محکوم شد.

محکومیتی که در دادگاه تجدید نظر به سه سال حبس تعزیری و یک سال اقامت اجباری در طبس تقلیل و از سوی شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت.

در دادنامه صادره علیه میرزایی:

«اعتقاد به برقراری سیستم فدرالی ، مبارزه جهت انتخابات آزاد و بدون تقلب بر اساس موازین بین‌المللی، تلاش برای حضور بدون تبعیض زنان، دفاع از حق آموزش زبان مادری برای همه ملل تحت ستم در ایران و داشتن کتب و مقالاتی در حوزه مطالعاتی اتنیک‌ها در کتابخانه شخصی» از مصادیق جرم برای وی تلقی شده بود.

سیامک میرزایی ۳۹ ساله متولد مغان، دانشجوی محروم از مقطع کارشناسی ارشد سال ۸۹ و از فعالان با سابقه آذربایجانی است که پیشتر نیز به پنج سال حبس تعزیری محکوم گشته بود.