آذوح: فعالین ملی آزربایجان در شهر سولدوز شنبه به مورخه ۴ خرداد ۱۳۹۸ به مناسبت گرامیداشت شهدای وقایع خرداد ۸۵ بر سر مزار شهیدان آزربایجانی حاضر شده و علی رغم ممانعت نیروهای امنیتی و عدم اجازه حضور برخی از فعالین دیگر شهرهای آزربایجانی به اجرای مراسم پرداختند.

در این مراسم تعدادی از فعالین شعرهایی در وصف شهیدان و مطالبات ملت آزربایجان سرودند و سید موسی ضیا گرگری از فعالین ملی سولدوز به ایراد سخنرانی پرداخت و در پایان با سرودن مارش ملی آزربایجان مراسم خاتمه یافت.

خاطر نشان می سازیم که؛ در پی تظاهرات ملت تورک آزربایجان جنوبی در خرداد ماه سال ۱۳۸۵ ، تظاهرات مردم سولدوز واقع در جنوب آزربایجان غربی روز چهارم خرداد به علت شلیک مستقیم مأمورین به سوی تظاهر کنندگان به خونینترین این سلسله اعتراضها بدل شد.

در این تظاهرات‌ها بنا به برخی از منابع ده‌ها تن در شهرهای مختلف آزربایجان ایران کشته شدند ، که تلویزیون ایران کشته شدن چهار نفر به نام‌های : توحید آذریون ، همت اسمزاده ، حسین فتحی پور، عسگر قاسمی را در سولدوز تأیید کرد.

در روز چهارم خرداد ماه سال ۱۳۸۵ مردم شهر سولدوز همانند دیگر شهرهای آزربایجان جنوبی در اعتراض به توهین روزنامه ایران و کشتار هم‌زبانانشان در شهرهای تبریز ، اورمیه و خیاو به خیابان آمده و تظاهرات بزرگی را ترتیب دادند.

مردم سولدوز در این روز از سمت خیابان علمی به‌سوی فرمانداری راهپیمایی کردند و با تجمع در مقابل فرمانداری خواستار توضیح فرماندار در مورد اتفاقات رخ‌داده شدند.

به گفته منابع محلی فرماندهان سپاه به اسامی حبی ، رضا زاد و زیبایی دستور شلیک مستقیم به‌سوی مردم را صادر نمودند که این اقدام مانقوردان شوونیسم فارس در شهر سولدوز منجر به شهادت شهروندان آزربایجانی معترض در این شهر گردید.

فعالین ملی آزربایجانی همه ساله به پاسداشت یاد و خاطره شهیدان قیام خرداد ماه ۱۳۸۵ بر سر مزار شهیدان این واقعه حاضر گردیده و خواستار احقاق حقوق ملی پایمال شده ملت تورک آزربایجان جنوبی می شوند و نیروهای امنیتی شوونیسم فارس نیز هر ساله با شروع خرداد ماه به بازداشت گسترده فعالین ملی آزربایجانی مبادرت می ورزند.