آذوح: گوشه هایی از توهینهای متعدد نسبت به ترکها در تلویزیون ایران منتشر می گردد.

در این مجموعه ی نیم ساعته، به وضوح می توان مشاهده نمود سیستم حکومتی ایران توهین و تمسخر ترکها را با چه بیشرمی آشکاری ادامه می دهد و طرز صحبت کردن ترکها را به سخیفترین شکل ممکن به استهزا می گیرد.

گرچه، هستند بازیگرانی که علیرغم جو شدید ضد ترکی در سینما و تلویزیون ایران از کوچکترین فرصتها برای بیان اینکه به ترک بودنشان افتخار می کنند بهره می برند. لادن طباطبایی، نمونه ای است از این تعداد کم شمار که در ابتدای این ویدیو لحظاتی از بازی این بازیگر ارزشمند به تصویر کشیده شده است. لحظاتی که وی با هیجان و شوری زیبا، از زبان مادری خود دفاع می نماید. وی در جریان زلزله ی ورزقان نیز بارها در میان حادثه دیدگان آن حادثه حضور یافته و به کمک آنان شتافت. گفتنی است این بازیگر ترک آذربایجان چندی پیش در اعتراض به فضای سینما و تلویزیون ایران از دنیای بازیگری خداحافظی کرد.

در ادامه اما به سه فیلم و سریال و برنامه ی کودکی اشاره شده است.

در قسمتی از سریال شاهگوش، محسن تنابنده خود را شبیه "اِبی" نموده و با اجرای موسیقی و خواندن ترانه در مجالس به کسب در آمد می پردازد. اما در سکانسی این بازیگر با دست مایه قرار دادن و توهین به موسیقی فؤلکوریک و سنتی آذربایجانی اسباب تمسخر و خنده ی مجلس عروسی می شود.

در برنامه ی کودک "عموپورنگ" نیز یک "دیو" ظاهر شده و در بخشی از صحبتهایش خطاب به مجری برنامه از او می خواهد از سالن بیرون برود. "دیو" در حالی که بالا و پایین پریده و موجبات تمسخر کودکان را فراهم آورده است می گوید: "خوش گلدین".

در پایان اما به بخشی از شنیعترین موارد تمسخر ترکها در رسانه های تصویری در ایران می رسیم.

هادی کاظمی در سریال ویلای من مهران مدیری با انتخاب کاراکتر یک پیرمرد ترک، با تمامی توان خود سعی در سفیه نشان دادن وی داشته و به دفعات نحوه ی صحبت و اداهای وی موجبات تمسخر چندش آور حاضرین را موجب می گردد.

برای دیدن این مجموعه بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

https://www.youtube.com/watch?v=jnrl3Bc5Y6U&feature=youtu.be

آذوح