آذوح: آشیق بولود جوادی اسطوره موسیقی آشیقی، در 86 سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.

به گزارش نصر؛ آشیق «بولود جوادی» نوازنده پرآوازه ساز آذربایجانی، در سال ۱۳۱۲ شمسی در روستای اوزال چشم به جهان گشود و در ایام کودکی به شهر میانه کوچ کرد.

آشیق بولود در ۲۵ سالگی به دعوت رادیو تبریز جهت اجرای برنامه های موسیقی آذربایجانی راهی تبریز شد و دو سال با آذر مازندرانی در رادیو تبریز همکاری کرد. تصانیف کندیمیز، ائلات قیزی، بولاق باشیندا و صفالی تبریز، یادگاری از آن همکاری است. او بعد از تبریز راهی تهران شد و در ۵۰ سال اخیر در تهران ساکن شده است.

اجرای کنسرتهای بزرگ وی در خارج از کشور از ۳۰ سال پیش و از کشورهای عمّان و کویت شروع شد. در کنار کنسرتهای برون مرزی، کنسرتهای زیادی از این استاد در شهرهای مختلف ایران به اجرا درآمده است که به نام گروه کنسرت قافلانکوه، نام زادگاه خود را همیشه همراه داشته است و صدها شاگرد تربیت کرده است.

ذوق هنری استاد بولود جوادی، تنها به موسیقی محدود نیست. هزاران بیت اشعار ناب در قالبهای قوشما، گرایلی، تجنیس، اوستا نامه، دگیشمه، بایاتی، قوشا بیت و … مقام شعر و ادب از وی به یادگار مانده است.

هرچند نزدیک به هزار بیت از اشعار او چاپ شده است امّا هزاران بیت از انواع اشعار او بصورت خطی مدوّن شده است که هنوز چاپ نشده اند

آشیق بولود سوم اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در ۸۶ سالگی پس از یک بیماری طولانی چشم از جهان فرو بست.