آذوح: اولین همایش آزربایجان واحد (1ci Bütöv Azərbaycan Forumu) در مرکز بین‌المللی مطبوعات باکو، پایتخت آزربایجان شمالی برگزار خواهد شد.

اولین همایش آزربایجان واحد (۱ci Bütöv Azərbaycan Forumu) در مرکز بین‌المللی مطبوعات باکو، پایتخت آزربایجان شمالی برگزار خواهد شد.

به گزارش آرازنیوز از باکو این همایش باهمت سازمان غیردولتی «کانون‌های آزربایجان واحد» (Bütöv Azərbaycan Ocaqları – BAO) روز شنبه ۲۴ فروردین (۱۳ آوریل) ساعت ۱۲:۰۰ برگزار خواهد شد.

در این همایش نمایندگان برخی از سازمان‌های سیاسی آزربایجان جنوبی و نمایندگانی از دربند (روسیه)، بورچالی (گرجستان)، آزربایجان غربی (ارمنستان فعلی) و کرکوک (عراق) به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

انتظار می‌رود در این همایش نمایندگانی از جامعه دیپلماتیک، چهره‌های سیاسی، نمایندگان سازمان‌های جوانان، روشنفکران، روزنامه‌نگاران و ارباب رسانه در این همایش شرکت کنند.

شرکت برای عموم در این همایش آزاد خواهد بود.

شایان ذکر است، اندیشه آزربایجان واحد دارای سابقه طولانی در ذهن ملت تورک آزربایجان است که ریشه آن به عهدنامه‌های گلستان و ترکمنچای و حسرت جدایی شمال و جنوب آزربایجان بازمی‌گردد.

در تاریخ معاصر آزربایجان مرحوم ابوالفضل ائلچی‌بیگ، اولین رئیس‌جمهور آزربایجان شمالی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اندیشه آزربایجان واحد را به‌عنوان یک گفتمان وارد عرصه سیاست کرد که در مدت‌زمان کوتاهی در شمال و جنوب آزربایجان بخصوص در میان جوانان و فعالین سیاسی طرفداران بسیاری یافت.

هم‌اکنون بسیاری از طرفداران و فعالین این اندیشه، فارغ از امکان و یا احتمال اتحاد سیاسی بین شمال و جنوب آزربایجان، به دنبال اتحاد فرهنگی و مدنی بین شمال و جنوب آزربایجان و زنده نگه داشتن ذهنیت تاریخی وحدت ملی در دو سوی آزربایجان هستند.

به رسمیت شناخته شدن آزربایجان به‌عنوان یک میهن تقسیم‌شده یکی از اهداف و مطالبات طرفداران اندیشه آزربایجان واحد می‌باشد.