آذوح: گزارش پروفسور جاوید رحمان؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره ایران که در ۲۷ فوریه(سه شنبه ۷ اسفندماه ۱۳۹۷) منتشر شد مربوط به سال ۲۰۱۸ می باشد و روز ۱۱ مارس ۲۰۱۹ در چهلمین اجلاس شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد در ژنو توسط خود ایشان ارائه خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران باید در این باره پاسخگو باشد.

گزارش فوق که طبق قطعنامه ۳۷/۳۰ شورای حقوق بشرسازمان ملل متحد تهیه شده، شامل دو بخش است.

در بخش اول گزارشگر ویژه توضیح می دهد که چگونه اعتراضات ومناقشات مداوم مربوط به حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را منعکس می کند و در بخش دوم، گزارشگر ویژه نحوه اجرای اعدام کودکان مجرم در جمهوری اسلامی ایران را بیان می کند و طی چندین دهه نقض تعهدات بین المللی و حقوق بشر و در کل حقوق کودکان در جمهوری اسلامی راشرح می دهد.

در سال ۲۰۱۸، چهارده مورد گزارش اعتراضی توسط گزارشگر ویژه به جمهوری اسلامی داده شده است که فقط به سه مورد آن از طرف ایران پاسخ داده شده همچنین گزارشگر ویژه خواهان باز دید از ایران است.

گزارش، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران در رابطه با وضعیت اقتصادی و اعتراضات مردم در کل ایران، زندان های طولانی مدت، دستگیری و زندانی کردن کارگران سندیکالیست، حجاب اجباری، کودکان، اقلیتهای ملی و زبانی و مذهبی نوشته شده است.

موارد مربوط به نقض حقوق بشر در آذربایجان در بندهای ۱۴ و ۲۲ این گزارش انعکاس یافته است.

گزارشگر در بند ۱۴ این گزارش می نویسد قوه قضائیه با تبعیض تعداد دستگیری ها و بازداشت های اعضای گروه های اقلیتهای ائتنیکی را ناچیز انعکاس داده است. گزارشگر ویژه گزارشات متعددی را دراین زمینه دریافت کرده، که مطابق با اطلاعاتی است که درمصاحبه های انجام شده با اعضای جامعه بهائی، تُرک های آذربایجانی، کردها، بلوچها واقلیت های دیگر به دست آمده است.

ایشان در گزارش خود تاکید می کند که “گروه های ائتنیک تحت تبعیض قرار دارند”.

گزارشگر ویژه در بند ۲۲ این گزارش نیز می نویسد: در ژوئیه ۲۰۱۸، هشتاد نفراز ترک های آذربایجانی در روزهای قبل وهمچنین درطی یک جشن فرهنگی درقلعه بابک در آذربایجان دستگیرشده اند. گزارش ها نشان میدهند که بیش از ۳۰ نفرازبازداشت شدگان مورد بدرفتاری و ضرب وجرح قرارگرفته اند. درماه اوت، ۴۰ نفر آذربایجانی درجریان یک تجمع آرام درمشگین شهر در استان اردبیل توسط نیروهای امنیتی با اعمال خشونت بازداشت شده اند.