آذوح: محمد خاکپور فعال تورک آذربایجانی طی ابلاغیه ای که به مورخه 1 دی 1397دریافت کرده، مقرر شده است در ساعت 8:30 روز 11 دی ماه 1397 در شعبه دادگاه انقلاب دادگستری شهرستان کلیبر حاضر گردد.

در ابلاغیه دریافتی این فعال اتهام ایشان "گزارش علیه شما مبنی بر فعالیت تبلیغی علیه نظام و به نفع گروههای مخالف نظام از طریق انتشار مطلبی با مضامین قوم گرایی و جدایی طلبی" عنوان شده است.

پیشتر شعبه اول دادیاری دادسرا عمومی وانقلاب اردبیل به نیابت از شعبه دادستانی شهر کلیبر آقای خاکپور را احضار و پس از تفهیم اتهام وی را با قرار کفالت 30 میلیون تومانی و تودیع فیش حقوقی موقتا آزاد کرده بود .

محمد خاکپور پنجشنبه (14 تیر 1397) در گردهمایی سالانه قلعه بابک دستگیر ، سپس به بازداشگاه اهر منتقل و پس از سه روز آزاد شد.

این فعال ملی در زمان بازداشت مانند سایر فعالین بازداشت شده در مراسم سالانه قلعه بابک مورد ضرب و جرح قرار گرفته بود.

محمد خاکپور از فعالین با سابقه حرکت ملی آذربایجان است.

وی تاکنون بارها به دلیل مطالبه و دفاع از حقوق تورکان آذربایجانی بازداشت و زندانی شده است.

همزمان با برگزاری مراسم سالانه قلعه بابک در تیرماه 97 ، ماموران امنیتی حکومت ایران ده‌ها فعال ملی تورک را در قلعه بابک و شهرهای مختلف آزربایجان دستگیر کردند.

در این راستا عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای مفصل به سه زبان ( تورکی ، انگلیسی و فارسی ) در خصوص دستگیری فعالین ملی آذربایجان درمراسم همایش فعالین ملی آذربایجان درقلعه بابک و ضمن درخواست آزادی بی قید و شرط فعالین دربند ، برائت تمام بازداشت شدگانی که به قید وثیقه آزاد شدند را خواستار شد.