آذوح: جلسه دادگاه فعالین ملی آذربایجان ابراهیم نوری و جعفر رستمی راد به صورت در دادسرای اوین برگزار شد. هر دو فعال ملی با اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام روبرو هستند.

طبق اعلام قبلی، صبح دوشنبه (26 آذر) جلسه محاکمه ابراهیم نوری و جعفر رستمی راد در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد.

در جلسه دادرسی اول، ابراهیم نوری که از شهریور امسال در حال سپری کردن حکم 6 ماه حبس تعزیری خود در بند 7 زندان اوین می‌باشد دفاعیات خود را به زبان تُرکی تقدیم دادگاه کرد.

اقدامی که ابتدا واکنش تعجب‌آمیز قاضی و معاون دادستان را بهمراه آورده و در ادامه که درخواست نوشتن دفاعیات به زبان فارسی نیز صورت گرفته؛ با عدم موافقت این فعال آذربایجانی، دفاعیات تُرکی ضمیمه پرونده شده است.

آقای نوری در جلسه دادرسی از هئیت محاکمه‌کننده خواسته است که برای بررسی دقیق دفاعیات او از دارالترجمه دادسرا استفاده شود.

در پایانِ محاکمه ، قاضی احمدزاده اعلام کرده که جهت صدور آزادی موقت در این پرونده، در صورت آمادگی برای تودیع، دادگاه حاضر به پذیرش وثیقه نیز است‌.

ابراهیم نوری هم در واکنش به این مسئله بیان داشته که تمایلی برای تودیع وثیقه در این پرونده را ندارد.

جعفر رستمی راد دیگر فعال فراخوانده شده به این دادگاه که با تودیع وثیقه، موقتا در آزادی بسر می‌برد، بلافاصله پس از اتمام جلسه رسیدگی به اتهام نوری، با اتهامی مشابه مورد محاکمه قرار گرفته است.

در این جلسه دادگاهی هم که ظن نوشتن دفاعیات به زبان تُرکی از سوی او نیز می‌رفته ، محاکمه به صورت سئوال و جواب جریان پیدا کرده و دفاعیات شفاهی آقای رستمی توسط منشی دادگاه ثبت گردیده شده است.

ابراهیم‌نوری و جعفر رستمی 11 تیرماه امسال به ظن شرکت در تجمعات قلعه بابک در تهران بازداشت و به بازداشتگاه اوین تهران منتقل شدند.

رستمی پس از اتمام بازجویی‌ها با قرار وثیقه موقتا آزاد اما به درخواست مراجع قضایی استان آذربایجان‌شرقی از آزادی نوری جلوگیری بعمل آمده و حکم 6 ماه حبس تعزیری او که در آذربایجان‌شرقی صادر شده بود در زندان اوین به اجرا گذارده شد.

سازمان عفو بین الملل در آن زمان با انتشار گزارشی نسبت به دستگیر شدگان قلعه بابک از جمله آقای ابراهیم نوری و رستمی راد ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی زندانیان سیاسی آذربایجان شد.

هر دو فعال ملی آذربایجان تاکنون بارها به دلیل فعالیت‌های مدنی‌ در راستای احقاق حقوق ملت آذربایجان بازداشت و زندانی شده اند.