آذوح: برنامه پیشنهادی کانون آذربایجان‌شناسی برای تحلیل واقعه ۲۱ آذر توسط شورای فرهنگی دانشگاه مراغه لغو شد. آنچه که دلیل این عمل اعلام شده سیاسی بودن این واقعه می‌باشد و خارج از زمینه فعالیت‌های کانون آذربایجان‌شناسی است. بدون نیاز به توجه ویژه، آشکار است که نظارت استصوابی تنها دلیل برای لغو این برنامه بوده است .

کسانی که با میل خود اقدام به تایید یا لغو درخواست ها می‌کنند با آوردن یک دلیل غیر منطقی می‌خواهند به اقدام خود وجهه قانونی نیز بدهند .

فرقه دموکرات که یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر آذربایجان بوده و با توجه به اینکه زمینه فعالیت‌های کانون آذربایجان‌شناسی فرهنگی، اجتماعی و تاریخی می‌باشد، برگزاری این برنامه جزء حقوق حقه کانون آذربایجان‌شناسی می‌باشد. حال چگونه مسئولین مربوطه برگزاری این برنامه را بی ربط به کانون میدانند جای سوال است

قضیه زمانی جالب تر میشود که قیام مشروطه و یا شیخ محمد خیابانی از نظر آقایان مسئول به هیچ وجه سیاسی نبوده و کانون در اجرای برنامه برای این موضوعات نه تنها آزاد است بلکه با استقبال مسئولین نیز مواجه می‌شود .

لذا به نظر میرسد وجهه سیاسی فرقه دلیل بایکوت آن نیست بلکه نوع نگاه آقایان به مسئله است که مسبب این اتفاقات است.

هنگامی‌ که از فرقه دموکرات نام برده می‌شود مسئولین به گونه ای برخورد میکنند که انگار نه انگار مبارزه فرقه با ظلم رژیم منحوس پهلوی بوده است.

بعضی از مسئولین حتی نام بردن از فرقه را شایسته ۲ سال زندان؟؟؟ عنوان می‌کنند. اما زمانیکه دلیل این نوع نگاه پرسیده میشود جواب مناسبی دریافت نمیشود.‌ توصیه می‌شود این عزیزان بیانیه ۱۲ ماده‌ای که در ۱۲ شهریور ۱۳۲۴ از طرف بزرگان فرقه دموکرات نوشته شده‌ را مطالعه نمایند تا با اهداف متعالی فرقه همچون توقف ظلم رژیم پهلوی به مردم، صیانت از فرهنگ متعالی و زبان مادری ملت آذربایجان، اصلاح امور دهقانان، مبارزه با فساد حکومتی اصلاح امور اقتصادی و تجاری و… آشنا شوند.

به هر حال آنچه که مشخص است نه تنها نامه ۱۲ ماده‌ای فرقه دموکرات آذربایجان دارای اهداف متعالی بوده، کارنامه یکساله فرقه در اداره امور آذربایجان نیز برگ زرینی در تاریخ آذربایجان می‌باشد که به هیچ وجه کسی را یارای بایکوت نمودن آن نیست.

لذا کانون آذربایجانشناسی در مسیر روشنگری و شفافسازی با تمام توان حرکت خواهد نمود و در این راه از تمام ظرفیت ها بهره خواهد برد.

مسئولین محترم نیز مستحضر باشند با اینگونه رفتارها نه تنها کمکی به ثبات و آرامش کشور نمیکنند بلکه تنگ نظری ایشان نسبت به تاریخ آذربایجان و فرقه دموکرات به منزله حمایت از جنایات پهلوی برداشت شده و بیشتر موجبات تشنج و نارضایتی را فراهم خواهد آورد.

«حاق سئل کیمی دریایه آخیب یول تاپاجاقدیر ، داش آتماق ایله کیمسه اونو دؤنده‌ره بیلمز

دونیادا قارانلیقلار اگر بیرلشه باهم ، بیر خیرداجا شمعین ایشیغین سؤندوره بیلمز»