آذوح: فعالین حرکت ملی آزربایجان جنوبی در غرب آزربایجان و کلانشهر اورمیه به مناسبت ۲۱ آذر سالروز حکومت ملی آزربایجان به رهبریت میرجعفر پیشه وری در این شهر شبنامه پخش نمودند.

شامگاه سه شنبه ۲۰ آذرماه ۹۷، فعالین حرکت ملی آزربایجان جنوبی در اورمو در اقدامی هماهنگ شبنامه ای با مضمون پاسداشت سالروز ٢١ آذر، در مناطق مختلف این شهر پخش نمودند.

این شبنامه ضمن اشاره به چگونگی تاسیس حکومت ملی آزربایجان و توصیف نحوه اداره آن، به برخی از اقدامات عمرانی و اجتماعی بی شمار آن پرداخته است.

بخش پایانی این شب نامه با یاد آوری فجایع وحشیانه ارتش ایران در زمان اشغال آزربایجان، از جمله اقدام به نسل کشی فرهنگی با سوزاندن کتاب های تورکی، فعالین حقوق بشری را به تنظیم شکوائیه ای برای طرح این موضوع در سازمان های بین المللی مدافق حقوق بشر فرا خوانده است.

خاطر نشان می سازیم که ؛ در ٢١ آذرماه سال ١٣٢۴، «حکومت ملی آزربایجان» به رهبری جعفر پیشه وری بنیان گذارده شد.«حکومت ملی آزربایجان» که خدمات و آبادانی های فراوانی همچون تاسیس دانشگاه ملی در تبریز، چاپ هزاران کتاب به زبان تورکی، دادن حق رای به زنان و به رسمیت شناختن حقوق زنان و کودکان، تاسیس بیمارستان پلی تکنیک، درمانگاه، آسفالت کردن خیابانها کوچه ها، تقویت کشاورزی و .. برای آزربایجان به ارمغان آورد، با چراغ سبز شوروی و حمایت لجستیکی آمریکا در ٢١ آذر ١٣٢۵ با هجوم ارتش ایران و قتل عام هزاران آزربایجانی بی دفاع به پایان رسید.