آذوح: ابراهیم نوری فعال ملی تورک محبوس در بند هفت زندان اوین امروز یکشنبه ۱٨ آذرماه ۱۳۹۷، به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اوین انتقال و کیفرخواست صادره علیه او قرائت شد.

در کیفرخواست صادره:

اتهام نوری "فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران " عنوان و روز دوشنبه ۲۶ آذر ماه جاری هم جلسه دادرسی به اتهام انتسابی علیه او تعیین شده است.

ریاست جلسه دادرسی به این پرونده نیز به قاضی احمدزاده سپرده شده است.

پیشتر جعفر رستمی دیگر فعال ملی تورک ساکن تهران که با ابراهیم نوری دستگیر و به قید وثیقه در آزادی موقت بسر می‌برد ، با اتهام انتسابی مشابه جهت حضور در این جلسه دادرسی فراخوانده شده است.

در جریان مراسم قلعه‌بابک که در تیرماه امسال برگزار شد بیش از ٨۰ نفر دستگیر شدند.

سازمان عفو بین‌الملل پس از این مراسم با تنظیم گزارشی مفصل به تشریح دستگیریهای صورت گرفته در این مراسم پرداخته و با تأیید شکنجه فعالین بازداشت‌شده، ضمن هشدار به مقامات ایرانی برخوردهای امنیتی با مراسمات فرهنگی آذربایجانیها توسط نهادهای امنیتی ایران را به شدت محکوم کرد.

عفو بین الملل همچنین در بیانیه‌ای، از وضعیت ابراهیم نوری در زمان بازداشتش که در بند ۲۰۹ اوین نگهداری می‌شده ابراز نگرانی و با زندانی عقیده دانستن این فعال آذربایجانی ،آزادی بی قید و شرط او را خواستار شد.

ابراهیم نوری متولد ۱۳۷۱ اهر، دانش آموخته زبان انگلیسی از دانشگاه علمی-کاربردی تبریز و دانشجوی حقوقِ دانشگاه آزاد اهر بوده که از ۱۱ تیرماه امسال به ظن شرکت در تجمع فرهنگی قلعه‌بابک دستگیر و به زندان اوین منتقل شده است.

او پس از مراحل بازجویی و بازداشت که قرار بر آزادی موقتش داده شده بود ، به درخواست دادستانی اهر و هماهنگی شورای اجرای احکام اوین با انتقال به زندان از بازداشتگاه این زندان، حکم ۶ ماه محکومیت قطعیش که در ارتباط با اعتراض او علیه سیاستهای دوگانه ایران در برخورد با مسلمانان صادر شده بود به اجرا گذارده شد.

نوری اخیرا در دادگاه تجدید‌نظر آذربایجان‌شرقی نیز در حکمی غیابی که اجازه حضور و دفاع از خود را نداشته به ۱۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. این حکم نیز از جهت شرکتِ در تظاهرات خیابانی علیه برنامه تلوزیونی و توهین‌آمیز فتیله علیه تورکها صورت گرفته است.

ابراهیم نوری از دوره دانش‌آموزی تاکنون به جهت استمرار در فعالیتهای مدنی‌اش ده‌ها بار دستگیر شده که در چندین مورد دست به اعتصاب غذا زده است .