آذوح: کارگران شرکت تولیدی روغن نباتی جهان در زنجان دوشنبه ۲۱ آبان بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد و دیگر مطالبات مزدی تجمع کردند.

حقوق و مزایای مزدی پنج ماه گذشته این کارگران پرداخت نشده است. مالکان روغن نباتی جهان همچنین حق بیمه ۲۸ ماه گذشته کارگران را پرداخت نکرده‌اند و این مسئله تمدید دفترچه درمانی کارگران را غیرممکن کرده است.

یکی از کارگران که نامش فاش نشده، گفته است که مسئولان استانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارگران را به یکدیگر پاس می‌دهند و کارگران دیگر نمی‌دانند چه کاری باید انجام بدهند.

کارگران روغن نباتی جهان پیش از این نیز چندین مرتبه در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد و تعطیلی خط تولید کارخانه مقابل ساختمان استانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان تجمع کردند.

مقام‌های دولتی در زنجان مالکان شرکت را مسئول وضعیت کنونی کارگران و کارخانه می‌دانند اما حاضر به لغو قرارداد واگذاری روغن نباتی جهان به هلدینگ داروگر نیستند.

مالکان این شرکت مرداد سال گذشته (۱۳۹۶) کارخانه را تعطیل و کارگران را برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی معرفی کردند. چندی بعد پس از اخراج گروهی از کارگران و تامین مواد اولیه خط تولید روغن نباتی جهان بار دیگر آغاز به کار کرد اما دستمزد کارگران پرداخت نشد.

بهمن سال گذشته کارگران در اعتراض به تاخیر در پرداخت دستمزدها مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی مسئولان دولتی به وضعیت خود شدند.

به رغم وعده مسئولان دولتی برای ادامه فعالیت و پرداخت دستمزد کارگران، هومن امیدوارمعاون روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی زنجان گفته که این اداره تنها می‌تواند به شکایت کارگران از کارفرما رسیدگی کند.

او گفته که شکایت کارگران ثبت شده و آنها باید در زمان ابلاغ شده به اداره کار مراجعه کنند.

ابراهیم فتاحی معاون معاون امنیتی و انتظامی استانداری زنجان اما مشکل کارخانه را «سوء مدیریت» عنوان کرده و گفته که قرار است جلسه مشترکی با حضور نماینده کارگران و مدیر شرکت برای بررسی و حل مشکل این واحد تولیدی و کارگران تشکیل شود.

کارخانه روغن نباتی جهان سال ۱۳۹۲ به هلدینگ «کف و دارو» واگذار شد. مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری زنجان آذر سال گذشته گفته بود که مدیرعامل روغن نباتی جهان از کارگران به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود سوء استفاده می‌کند.

به گفته محمدرضا اسکندری شمار کارگران روغن نباتی جهان از ۶۰۰ تن در سال ۱۳۹۲ به حدود ۱۳۰ تن در سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است.