آذوح: برخی مدیران شرکت‌های نفتی که در کنفرانس «نفت و پول» در لندن شرکت کرده‌اند، به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند که صادرات نفت ایران به خاطر بازگشت تحریم‌های آمریکا بسیار بیشتر از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شده است، آسیب خواهد دید.

جرِمی وِیر٬ مدیر اجرایی شرکت ترافیگورا٬ روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه در این زمینه گفت: «صادرات روزانه نفت ایران احتمالا تا دو میلیون بشکه کاهش خواهد یافت

متوسط صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال گذشته میلادی، ۲.۵ میلیون بشکه بوده است. بدین ترتیب، انتظار می رود کل صادرات روزانه نفت ایران به ۵۰۰ هزار بشکه برسد.

آقای ویر گفته است که صادرات نفت ایران نهایتا در آینده می‌تواند به صفر برسد.

با این‌حال مدیران شرکت‌های ویتول و گانووِر که از دلالان عمده نفت در جهان هستند، می‌گویند که صادرات نفت ایران می‌تواند به یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد که این رقم نیز دو برابر بیشتر از آن چیزی است که بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده‌اند.

ایان تایلور مدیرعامل شرکت ویتول می‌گوید: «صادرات نفت ایران بیشتر از آن چیزی که گفته می‌شد، کاهش می‌یابد و عوامل زیادی دست به دست هم داده است تا قیمت‌های جهانی نفت به ۸۵ دلار برسد. با این حال، بازار از نفت مملو است و کمبودی وجود نخواهد داشت

برخی از مدیران شرکت‌های نفتی در این کنفرانس پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت نفت احتمالا تا پایان سال جاری میلادی به ۱۰۰ دلار برسد.

آقای تایلور می‌گوید که به رغم تلاش‌های اتحادیه اروپا، هیچ شانسی برای شرکت‌های نفتی این اتحادیه برای ادامه واردات نفت از ایران وجود ندارد.

وی درباره اینکه آیا در صورتی که بازار نفت با کمبود مواجه شود یا ایران تخفیف‌های زیادی در قیمت نفت ارائه کند، انتظار می‌رود که اروپا به واردات نفت ایران ادامه دهد، گفت: « نه، نه، هرگز».

خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه گزارشی منتشر کرده بود که می‌گفت صادرات نفت ایران در هفته اول ماه اکتبر به ۱.۱ میلیون بشکه سقوط کرده و هیچ نفتی راهی اروپا نشده است.

هم‌زمان با گزارش بلومبرگ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا چهارشنبه ۱۸ مهرماه طی گزارشی که در سایت رسمی خود منتشر کرد، اعلام کرد: «میزان افت صادرات نفت ایران بیشتر از آن چیزی خواهد بود که انتظار می‌رود و در میان مدت٬ نگرانی‌ای از کمبود نفت در بازارها وجود ندارد».

این گزارش می‌گوید که تا ماه گذشته، سپتامبر، میزان تولید نفت ایران ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافت و به ۳.۴ میلیون بشکه در روز رسید و این کاهش ادامه خواهد یافت.

میزان افت صادرات نفت ایران بسیار بیشتر از میزان افت تولید کشور است و نشان از این دارد که ایران بخش عظیمی از نفت فاقد مشتری خود را ذخیره می‌کند.

در دور قبلی تحریمه‌ها نیز ایران ده‌ها میلیون بشکه نفت بدون مشتری خود را برای ماه‌ها در تانکرهای نفتی لنگر انداخته در خلیج فارس یا تاسیسات ذخیره نفت چین، انبار کرده بود تا بعد از رفع تحریم‌ها به فروش برساند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا می‌گوید که در نیمه دوم سال آینده میلادی، تولید جهانی نفت به‌صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت و قیمت‌های جهانی نفت به حدود ۷۰ دلار خواهد رسید.

این گزارش می‌افزاید که در نهایت در سال ۲۰۱۹، عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی نفت به توازن خواهد رسید.