آذوح: ” ابراهیم نوری” دانشجو و فعال ملی خستگی ناپذیر آزربایجانی که از سنین نوجوانی و دوران دانش آموزی در راستای احقاق حقوق زیر پا گذاشته شده ملت تورک آزربایجان جنوبی توسط شوونیسم فارس به مبارزات پایدار همراه با سایر همرزمان خود ادامه داده ،اکنون پس از گذشت ۴۲ روز از بازداشتش توسط عوامل امنیتی ایران در بلاتکلیفی به سر می برد و خانواده اش از بی خبری مطلق در روال پرونده و بازجویی اش بشدت نگران اند.

“آقای ابراهیم نوری ” فعال ملی آزربایجانی و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه اهر پس از تهدید های تلفنی خود و خانواده اش در اوایل تیرماه به تاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۱۳۹۷ به ظن شرکت در قورولتای سالانه قلعه بابک توسط عوامل امنیتی شوونیسم فارس در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان ائوین منتقل شده است ،قضات دستگاه قضائیه از آن موقع تاکنون اجازه ی ملاقات و حتی تماس تلفنی به ابراهیم نوری با خانواده اش را نداده اند .

بازپرس شعبه ی ٧ دادسرای اوین در مراجعه ی فرج نوری برادر ابراهیم نوری گفته بود که برادرش به جهت حجم زیاد فعالیت‌هایی که داشته به این زودی‌ها آزاد نخواهد شد.

این فعال سیاسی تنها یک بار با برادرش که فقط چند ثانیه ی کوتاه به طول انجامیده ، تماس داشته است و به گفته ی برادرش به نظر می‌رسد که چشم انداز مشخصی از آزادی ایشان قابل تبیین نیست.

همچنین برخی بازداشت شدگان مراسم قلعه بابک نیز پس از آزادی با توجه به بازجویی‌هایی که از آن ها صورت گرفته شد ، از احتمال برخورد سختگیرانه با پرونده ی ابراهیم نوری خبر داده‌اند.

شایان ذکر است که:ابراهیم نوری متولد سال ۱۳۷۰ شهرستان اهر آزربایجان جنوبی می‌باشد که پیشتر نیز در دو پرونده اخیر خود به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی جمعا به ۱۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

این دانشجو و فعال ملی آزربایجانی، نخستین بار در دوران دانش آموزی در سال ۱۳۸۴ توسط حفاظت اطلاعات سپاه دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت.

ابراهیم نوری همچنین در سال ۱۳۸۸ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به ۱۰ ماه حبس تعلیقی به مدت ۵ سال محکوم شده بود. این فعال ملی آزربایجانی بار دیگر در تاریخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۱ توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد و در تاریخ ۲ بهمن ماه با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون ریالی از زندان اهر آزاد شده بود.

سازمان عفو بین الملل نیز در آخرین گزارش و بیانیه صادره خود که خواستار منع تعقیب تمامی بازداشت شدگان مراسم قلعه بابک و کوه ساوالان شده بود از مقامات قضایی در ایران خواستار آزادی هر چه سریعتر و بی قید و شرط آقای ابراهیم نوری ،فعال ملی و دانشجوی ترم آخر رشته حقوق دانشگاه اهر شده است.

عفو بین‌الملل همچنین ، ضمن تأسف از روند محاکمه فعالین ملی مدافع حقوق ملت تورک آزربایجان جنوبی از وضعیت مهندس سیامک میرزایی و دکتر لطیف حسنی دو فعال حقوق تورک در زندان‌های ایران ابراز نگرانی کرده است.