آذوح: کیومرث اسلامی (آراز)؛ فعال تُرک آذربایجانی همچنان در زندان موغان (مغان) شدیدا زیر شکنجه بازجویان قرار دارد.

خانواده این فعال ملی پنجشنبه (4 مرداد 1397) با مراجعه به دادگاه پارساباد-موغان وثیقه تعیین شده از سوی قاضی را تسلیم دادگاه کرده‌اند اما دادگاه به سفارش اداره اطلاعات از پذیرش وثیقه امتناع ورزیده است.

قاضی پرونده خطاب به خانواده این فعال آذربایجانی گفته است: "تا زمان تشکیل دادگاه در شهریور، کیومرث اسلامی از زندان خارج نخواهد شد."

قاضی پرونده و منشی وی همچنین با خانواده کیومرث اسلامی برخورد غیرانسانی داشته و آنها را مورد تهدید و توهین قرار داده‌اند.

کیومرث اسلامی هم اعلام کرده است که در صورت عدم آزادی‌اش از روز شنبه (6 مرداد 1397) وارد اعتصاب غذا خواهد شد.

قاضی پرونده کیومرث اسلامی برای آزادی وی 120 میلیون ریال وثیقه تعیین کرده است. پیش از این نیز قاضی مذکور به خانواده این فعال آذربایجانی گفته بود که نمی‌توانیم با وثیقه کیومرث اسلامی را آزاد کنیم.

کیومرث اسلامی در زندان موغان (مغان) شدیدا زیر شکنجه روحی و جسمی بازجویان قرار دارد.

کیومرث اسلامی فعال آذربایجانی و از محققین جوان تاریخ و فرهنگ آذربایجان، است. این فعال ملی حوالی صبح سه‌شنبه (12 تیر 1397) در منزل شخصی خود در پارساباد توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

مامورین اداره اطلاعات با هجوم به منزل ایشان اقدام به ضبط وسایل شخصی کیومرث اسلامی نموده نموده‌اند. مامورین همچنین در حین دستگیری کیومرث اسلامی هم اقدام به ضرب و شتم وی کرده‌اند.

کیومرث اسلامی معروف به "آراز" تحقیقات ارزنده‌ و قابل توجهی در زمینه تاریخ وفرهنگ آذربایجان دارد. وی بارها به دلیل فعالیت‌های مدنی‌اش در راستای احقاق حقوق ملت آذربایجان بازداشت، شکنجه و محاکمه شده است.

لازم به ذکر است؛ در آستانه گردهمایی سالیانه «قلعه ‌بابک»، نیروهای امنیتی حکومت ایران با یورش به منازل و محل کار فعالین آذربایجانی، ده‌ها فعال ترک آذربایجانی را با اعمال ضرب و شتم بازداشت کردند.

کیومرث اسلامی نیز در جریان این سلسه دستگیری‌ها، بازداشت شد. از میان دستکم 70 فعال بازداشت شده تاکنون حدود 40 فعال با قرار وثیقه و تعهد آزاده شده‌اند.