آذوح: جمعی از فعالین حرکت ملی آذربایجان در تبریز، مراسم سالگرد تولد میرزا علی معجز شبستری (موعجوز شبیسترلی) را برگزار کردند.

روز گذشته، پنجشنبه (۹ فروردین ۱۳۹۷- ۲۹ مارس ۲۰۱۸) مصادف بود با ۲۹ مارس ۱۸۷۳، سالروز تولید میرزا علی معجز شبستری؛ شاعر و روشنفکر نامی آذربایجان.

به این مناسبت، انجمن «آذربایجان مدنیت اوجاغی» مراسمی را در شهر تبریز تدارک دیده بود. فعالین ملی از اقصی نقاط آذربایجان جنوبی در این مراسم شرکت کرده بودند.

در طول مراسم، بخشی از آثار ارزشمند معجز شبستری خوانده شده است. همچنین، حاضرین با اجرای رقص آذربایجانی و شادی و سرور، یاد و خاطره این شاعر بزرگ آذربایجان را گرامی داشتند.

مراسم برای فعالان ملی به نوعی دید و بازدید عید نوروز نیز محسوب شده است. فعالیت‌های انجمن آذربایجان مدنیت اوجاغی در راستای «توسعه و حفظ هویت آذربایجان» است.

میرزاعلی معجز شبستری از پیشگامان احیای حقوق مدنی زنان بود. وی برای تأسیس مدرسه‌ی دخترانه، با اصول امروزی خیلی تلاش نمود و سرانجام اولین مدرسه‌ی دخترانه را در قصبه‌ی شبستر ایجاد نمود.

این شاعر ترک به این اصل معتقد بود که مادران دانا و فهمیده و باسواد، قادر به تربیت صحیح اولاد خود هستند. او در اشعارش تساوی حقوق اجتماعی و قانونی زبان را مطالبه می‌کرد.

معجز شبستری در اشعارش بنا به موانعی که در جامعه ی آن روز برای ذکر نام زنان وجود داشت، همسر خود، “خانم تکذبان” را تمثیلی از بانوی آذربایجانی به حساب آورده و شعر گفته ‌است.

این شاعر آذربایجانی در اشعارش، به جهالت و نادانی، احتکار، کم فروشی، زور گویی، انجام اعمال وقیحانه توسط اربابان و خان ها و کسانی که خود را از بزرگان جامعه می دانند و تحت لوای دین به خلافکاری و ترویج خرافات می‌پردازند، اشاراتی دارد و همین بر حلاوت و مقبولیت اشعارش می‌افزاید.