آذوح: فاجعه ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه روز به روز عمیق می شود، طوریکه حجم آب دریاچه اورمیه نسبت به سال گذشته، 20 میلیون مترمکعب کاهش یافت.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه اورمیه در آذربایجان‌غربی با اعلام این خبر گفت: «حجم آب دریاچه اورمیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیش از 20 میلیون مترمکعب کاهش یافته و به یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب رسید

«فرهاد سرخوش» دیروز جمعه، در مصاحبه با «تسنیم»، افزود: «تراز دریاچه اورمیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته یک سانتی متر کاهش یافته و به 1270.70 رسید

سرخوش افزود: «وسعت دریاچه اورمیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 12 کیلومتر کاهش یافته و به رقم 2 هزار و 230.98 کیلومتر رسید در حالی که در سال گذشته 2 هزار و 242.45 هزار کیلومتر ثبت شده بود

این کاهش حجم آب در حالی رخ می دهد که به گفته سرخوش، طی روزهای گذشته، آب سدهای کاظمی بوکان و مهاباد(سویوق بولاق) به سمت دریاچه اورمیه رهاسازی شده اند.

فاجعه ناشی از خشک شدن دریاچه اورمیه در حالی روز به روز عمیق می شود که کانال های تلگرامی و وبسایت های حکومتی ایران هر از گاهی تصاویری از «پر آب شدن» و دریاچه اورمیه را منتشر می کنند!

این در حالیست که به دلیل خشک شدن آب دریاچه اورمیه و به تبع آن، تغییرات اقلیمی رخ داده در منطقه، آذربایجان جنوبی تحت تاثیر طوفان های سهمگینی قرار گرفته که پیش از این سابقه نداشته است.

این طوفان ها، منجر به تشکیل طوفان های نمکی گسترده تری می شود که به سرعت در حال شوره زار کردن آذربایجان جنوبی می باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در اسفندماه ٩٦، بعد دیگری از تبعات خشک شدن دریاچه اورمیه را افشا کرد و از وقوع «جهش های ژنتیکی» در اطراف دریاچه اورمیه در نتیجه خشک شدن این دریاچه خبر داد.

عیسی کلانتری گفت: «جهش‌های ژنتیکی به طور یقین به وجود خواهد آمد و ما در این باره هیچ گونه اطلاعی نداریم

احیای دریاچه اورمیه مهمترین وعده «حسن روحانی» به مردم آذربایجان بود اما دولت روحانی نه تنها به وعده خود عمل نکرد، بلکه در ردیف بودجه سال ۹۷ نیز اعتباری برای احیای دریاچه اورمیه در نظر نگرفت.