آذوح: اطلاع دقیقی از وضعیت مهدی قمری بینیسلی فعال آزربایجانی که هفته گذشته در شهر تهران بازداشت‌شده‌ در در دست نیست.

مهدی قمری بینیسلی فعال آزربایجانی ساکن تهران، هفته گذشته از سوی نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. وی تاکنون با خانواده خود تماس نگرفته است و این مسئله بر نگرانی‌های خانواده‌ و نزدیکانش در خصوص سلامتی وی افزوده است.

گفته می‌شود مهدی قمری در اوایل هفته اول سال ۹۷ در تهران و به دست نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بازداشت شده است.

تاکنون اطلاع دقیقی در خصوص اتهامات مهدی قمری در دست تیست؛ اما سایت حقوق بشری هرانا گفته که مهدی قمری در رابطه با پرونده «چاپ تقویم ترکی» بازداشت شده است. از سوی دیگر سایت نفرت‌پراکن و وابسته به نهادهای امنیتی ایران به نام «آذریها» پیش از این بازداشت بهنام نورمحمدی را مرتبط با چاپ تقویم به زبان ترکی دانسته بود که اخیرا از بازداشت فرد دیگری مرتبط با همین پرونده در تهران خبر داد.

بهنام نورمحمدی دیگر فعال بازداشت شده در اقدامی غیرقانونی از سوی بازپرس پرونده با تمدید قرار بازداشت تا دهم اردیبهشت سال جاری مواجه شده است.

گفته می‌شود این تقویم به زبان ترکی بوده و بر روی آن مناسبت‌هایی از جمله روز زبان مادری و تصویر برخی چهره‌های سیاسی از جمله سید جعفر پیشه‌وری درج شده بود. بهنام روز ۲۳ اسفند سال۹۶ در تهران بازداشت شد و اکنون در بازداشتگاه اوین نگهداری می‌شود.