آذوح: رئیس دانشگاه اورمیه گفت: شکست طرح‌های ستاد احیای دریاچه اورمیه قبل از اجرا قابل پیش‌بینی بود، طرح‌هایی که قبل از اجرا عملی و مفید نبودن آنها برای اساتید و صاحب‌نظران این حوزه ثابت شده بود.

رحیم حب‌نقی اظهار کرد: رسیدن به بدترین وضعیت دریاچه اورمیه نتیجه اجرای طرح‌های ستاد احیا است، طرح‌هایی که قبل اجرا عملی و مفید نبودن آنها برای اساتید و صاحب‌نظران این حوزه ثابت شده بود.

وی با اشاره به ریختن یک میلیارد متر مکعب آب به دریاچه، علت شکست این طرح را این گونه تشریح کرد: در سال ۷۴ یا ۷۵ که دریاچه اورمیه به سمت خشک‌ شدن می‌رفت و  سالانه ۲ هزار متر مکعب آب به دریاچه ریخته می‌شد که ۱ هزار و ۷۰۰ مترمکعب آن تبخیر می‌شد ولی به حال دریاچه فرقی نکرد و مسئولین الان با این اوضاع بد دریاچه ادعا می‌کنند با سالی یک هزار متر مکعب احیا می‌شود.

رئیس دانشگاه اورمیه اعلام کرد: در ابتدای اجرای طرح‌های ستاد احیا متخصصین دانشکده کشاورزی در حوزه آب گفتند که این طرح شکست خواهد خورد و حتی به استاندار وقت نامه نوشتیم ولی به دلیل این که این نامه در راستای سیاست‌ها و اقدامات صورت گرفته نبود به آن نامه اهمیتی ندادند.

حب‌نقی تصریح کرد: بنا به گفته ستاد احیا تراز دریاچه ثابت شده است و عمق دریاچه کاهش یافته است و در صورت ادامه این روند دریاچه اورمیه با شرایط بدتر از این مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به اختصاص ۳۰ میلیارد تومان بودجه دریاچه اورمیه از یک هزار و ۸۰۰ بودجه کل تخصیص یافته، اذعان کرد: قطعا کمبود بودجه باعث کاهش فعالیت‌ها و اقدامات ستاد احیا شده و این معضل باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای اجرایی نشدن طرح‌ها شده است ولی مشکل این است که در تدوین و مطالعات این طرح‌ها از صاحب‌نظران حوزه آب استفاده چندانی نکردند و به هشدارها و نامه‌های ما هم اهمیتی ندادند